O Δήμος Πλατανιά σε συνεργασία με τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων οργανώνει εκδήλωση για το κλείσιμο της έκθεσης «Θάλεια Καλλιγιάννη: Ο ζωγραφικός της κόσμος», την Τετάρτη 25 Αυγούστου 2021, και ώρα 19:30, στο Πολύκεντρο Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά. Τα έργα της Θάλειας Καλλιγιάννη ανήκουν στη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα γίνει ξενάγηση από την επιμελήτρια της έκθεσης Δρ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη, ιστορικό τέχνης, μέλος Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Η έκθεση βασίζεται σε μονογραφία για το εικαστικό έργο της Θάλειας Καλλλιγιάννη που συνέγραψε η δρ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη με τίτλο : Θάλεια Καλλιγιάννη (1906-1988).«Ζωγραφίζοντας από καρδιάς». Ο ζωγραφικός της κόσμος, η σχέση της με τον Πλατανιά και η ιδιοτυπία μιας ναΐφ έκφρασης. Μια κοινή εκδοτική παραγωγή του Δήμου Χανίων – Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων και του Δήμου Πλατανιά –Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Πλατανιά..
Η είσοδος στο Πολύκεντρο Βουκολιών θα είναι ελεύθερη για το κοινό και η είσοδος στον εκθεσιακό χώρο θα γίνεται ανά ομάδες.
Θα τηρηθούν το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο και όλα τα μέτρα προστασίας από τον Covid-19.
Η επιμελήτρια δρ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη επισήμανε αναφορικά με το κλείσιμο της έκθεσης :
«Στο Πολύκεντρο Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό, έκθεση για το «ναΐφ» ζωγραφικό έργο της πολυπράγμονος Θάλειας Καλλιγιάννη, μιας πνευματικής προσωπικότητας του περασμένου αιώνα που σφράγισε με την λογοτεχνική, δημοσιογραφική και εκδοτική της δράση πολλούς τομείς των γραμμάτων και του πολιτισμού της Κρήτης. Η Καλλιγιάννη τίμησε τα Χανιά, δωρίζοντας στο Δήμο Χανίων τη συλλογή των βιβλίων της και το σύνολο σχεδόν του ζωγραφικού της έργου.
Η έκθεση περιλάμβανε τρεις θεματικές ενότητες : τοπιογραφία, ηθογραφική ζωγραφική, έργα μυθολογικής θεματικής και αφαιρετικές συνθέσεις. Παρουσιάστηκαν επιλεγμένα ζωγραφικά έργα (ελαιογραφίες και υδατογραφίες) που διαθέτουν το «άρωμα της αθωότητας» και τη «φρεσκάδα της έκφρασης» που θεωρούνται βασικά χαρακτηριστικά της ναΐφ ζωγραφικής [1].
Η λυρική διάθεση και η αφηγηματική πρόθεση αποτελούν σημαντικά χαρακτηριστικά της ναΐφ τέχνης της Καλλιγιάννη που ζωγράφιζε από καρδιάς για να καταγράψει την απήχηση που είχε η πραγματικότητα στην ψυχή της. Αυτή η τέχνη με τον πηγαίο αυθορμητισμό και την κολορίστικη ευαισθησία έχει κάτι από τη δροσιά της τέχνης των παιδιών και από τη μαγεία της επιστροφής στις ρίζες της καλλιτεχνικής έκφρασης.
Θα πρέπει ωστόσο να τονιστεί πως η Καλλιγιάννη θέλησε να πειραματιστεί με τα ζωγραφικά της μέσα, γεγονός που την έκανε να ξεχωρίζει από άλλους ναΐφ ζωγράφους που σπάνια ενδιαφέρονται να εξελίξουν το προσωπικό τους ύφος [2].
Μέσα από το ναΐφ ζωγραφικό της έργο, η Καλλιγιάννη μας προσκάλεσε να μεταβούμε στη δική της χρυσή εποχή, στην Κρήτη του Μεσοπολέμου. Η ενασχόληση της με τη ζωγραφική ήταν το αποτέλεσμα μιας υποσυνείδητης νοσταλγίας για τον παράδεισο των παιδικών της χρόνων, τον Πλατανιά, τον τόπο καταγωγής του πατέρας της. Στο σύνολό του, το ζωγραφικό της έργο όπως παρουσιάστηκε στο Πολύκεντρο Βουκολιών, συνέθεσε έναν οικείο κόσμο στον οποίο οι θεατές/επισκέπτες συμμετείχαν νοερά, αναγνωρίζοντας σε αυτόν στοιχεία από το παρελθόν τους, κομμάτια της ζωής τους και των προσωπικών τους στιγμών.
[1] Thilmany Robert, Critériologie de l’art naïf, Max Fourny, 1984, σελ. 26.