“Οξυγόνο” για το λιμάνι της Καλαμάτας ήταν η αύξηση των θαλαμηγών και των σκαφών αναψυχής, τόσο φέτος το καλοκαίρι όσο και πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα οπότε και καταγράφεται σημαντική μείωση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στην πόλη.
Βέβαια, το… άλμα αυτό στις αφίξεις θαλαμηγών και σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονται στο λιμάνι και τη μαρίνα Καλαμάτας κανείς δεν εγγυάται ότι σηματοδοτεί μια νέα εποχή στα τουριστικά δεδομένα της περιοχής. Κι αυτό γιατί η διώρυγα στον Ισθμό της Κορίνθου έκλεισε φέτος, και οι θαλαμηγοί από μαρίνες της Αττικής που είχαν προορισμό το Ιόνιο χρησιμοποίησαν ως ενδιάμεσο σταθμό την Καλαμάτα. Αλλωστε, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει αποτύχει να αναπτύξει ακόμα και τις στοιχειώδεις υποδομές στο λιμάνι που θα το έκαναν ελκυστικό για τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής.
ΑΛΜΑ ΜΕ 154 ΑΦΙΞΕΙΣ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ
Με αυξημένα μεγέθη λοιπόν στους κατάπλους θαλαμηγών (μηχανοκίνητων και ιστιοφόρων) και σκαφών αναψυχής εντός του λιμένα και μέρους των καταπλεόντων στη μαρίνα, έκλεισε το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου για το λιμάνι της Καλαμάτας.
Συγκεκριμένα, στο λιμάνι κατέπλευσαν 154 θαλαμηγοί – σκάφη αναψυχής, έναντι 128 το 2020 και 42 το 2019. Σημειώνεται ότι ο αριθμός είναι μεικτός για το λιμάνι και τα σκάφη αναψυχής με σημαία τρίτης χώρας (εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης) που ελλιμενίζονται στη μαρίνα Καλαμάτας, η χωρητικότητα της οποίας είναι 250 θέσεων.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από τον τομέα ναυτολογίας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καλαμάτας και αφορούν τη ναυτιλιακή κίνηση του λιμένα. Εν τω μεταξύ, όπως πιστοποιεί μιλώντας στην “Ε” ο κεντρικός λιμενάρχης Καλαμάτας αντιπλοίαρχος Νίκος Γιαννουλάτος, φθίνουσα πορεία της κίνησης καταγράφεται σταθερά τόσο σε εμπορικά όσο και σε κρουαζιερόπλοια.
ΣΤΑΘΕΡΗ Η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΠΑΞΙΩΣΗ
Πιο αναλυτικά, σε ό,τι αφορά τη ναυτιλιακή κίνηση από τις αρχές του χρόνου έως και τον Αύγουστο, στο αγκυροβόλιο της Καλαμάτας κατέπλευσαν 162 πλοία, ενώ στις προβλήτες έδεσαν 9 φορτηγά πλοία για φόρτωση και εκφόρτωση πυρηνέλαιου – πυρηνόξυλου και σκραπ. Πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα στο αγκυροβόλιο κατέπλευσαν 501 (και συνολικά 731 όλο το 2020), ενώ για την φορτοεκφόρτωση προϊόντων προσέγγισαν το λιμάνι 2 φορτηγά πλοία (συνολικά 7 μέσα σε όλο το χρόνο), έναντι 184 στο αγκυροβόλιο (308 στο σύνολο της χρονιάς) και 9 φορτηγών (10 στο σύνολο της χρονιάς) στις προβλήτες του λιμανιού το 2019, για φορτοεκφόρτωση προϊόντων. Να εξηγήσουμε ότι η θεαματική αύξηση πέρυσι σε κατάπλους οφείλεται στα ρυμουλκά και στα δεξαμενόπλοια που έκαναν μεταγγίσεις πετρελαίου στα διεθνή ύδατα και έδεναν στο αγκυροβόλιο της Καλαμάτας για τρόφιμα και εφόδια.
Ενδεικτικό πάντως της εμπορικής απαξίωσης του λιμανιού της Καλαμάτας είναι και το ότι το 90% και πλέον των πλοίων προσεγγίζει τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα για ανεφοδιασμό ή για να αλλάξει πλήρωμα. Μέχρι τον Αύγουστο φέτος έγιναν από την Καλαμάτα 154 ναυτολογήσεις και 157 απολύσεις, ενώ όλο το 2020 καταγράφηκαν 279 ναυτολογήσεις και 233 απολύσεις, έναντι 52 ναυτολογήσεων και 63 απολύσεων το 2019.
ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ Η ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ
Σε ό,τι αφορά τα κρουαζιερόπλοια, φέτος μέχρι τον Αύγουστο κατέπλευσαν στην Καλαμάτα 4, ενώ κανένα πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα. Οκτώ είχαν καταπλεύσει το 2019 μέχρι τον Αύγουστο και 13 στο σύνολο της χρονιάς.
Επίσης, στο λιμάνι φιλοξενήθηκαν πέρυσι συνολικά 143 θαλαμηγοί, έναντι 56 για όλο το 2019.
Στο κομμάτι δε που αφορά τις επιθεωρήσεις πλοίων Port State Control, φέτος έχουν επιθεωρηθεί συνολικά 4 πλοία στην Καλαμάτα, 13 στη Νεάπολη και 3 στο Γύθειο. Πέρυσι επιθεωρήθηκαν 15 πλοία στην Καλαμάτα και 9 στη Νεάπολη, ενώ το 2019 επιθεωρήθηκαν 13 πλοία στην Καλαμάτα, 8 στη Νεάπολη και 1 στην Πύλο, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με την κίνηση του λιμανιού. Να επισημάνουμε ωστόσο ότι σε όλα όσα καταπλέουν γίνεται έλεγχος για κατάλοιπα πετρελαιοειδών και λύματα, καθώς και στα ναυτιλιακά τους έγγραφα. Στοχευμένοι έλεγχοι με καταμέτρηση δεξαμενών, που θα πρέπει να συμφωνούν με τα έγγραφα, γίνονται και για τα κατάλοιπα και απόβλητα των πλοίων τα οποία καταπλέουν στο αγκυροβόλιο και το λιμάνι, και συγκεκριμένα αφορούν μετρήσεις δεξαμενών και αντιστοιχία με τα προβλεπόμενα έγγραφα και βιβλία των πλοίων.
Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑΣ ΖΩΝΗΣ
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Μεσσηνιακός Κόλπος λόγω της ιδιομορφίας του δίνει τη δυνατότητα επιλογής του ως περιοχή καταφυγής για μεγάλο αριθμό διερχομένων πλοίων σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών. Αυτός είναι και ο λόγος άλλωστε που γίνονταν τα τελευταία χρόνια 2,5-3 χρόνια οι μεταγγίσεις πετρελαίου κατά τους χειμερινούς μήνες στα διεθνή ύδατα, σε απόσταση 6 ν.μ. από τις ακτές. Ο γενικός λιμενάρχης Καλαμάτας Ν. Γιαννουλάτος εξηγεί ότι πλέον δεν γίνονται μεταγγίσεις πετρελαίου εντός της χωρικής αρμοδιότητας του Λιμεναρχείου Καλαμάτας γιατί με το κλείσιμο του Μεσσηνιακού Κόλπου λίγο πριν την εκπνοή του 2020 με ΦΕΚ το οποίο επέκτεινε την αιγιαλίτιδα ζώνη, καμία τέτοια δραστηριότητα δεν μπορεί να γίνεται στα νερά του Μεσσηνιακού ή εγγύτερα των 12 ναυτικών μιλίων από τη γραμμή βάσης (τη νοητή γραμμή που έκλεισε τον Μεσσηνιακό Κόλπο από το Βενέτικο έως τον όρμο στα σπήλαια Διρού). Η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, παράλληλα με τη χάραξη της ευθείας νοητής γραμμής, απ’ όπου πλέον ξεκινούν να μετρούν τα χωρικά ύδατα της χώρας, δημιούργησαν στον Μεσσηνιακό μια ζώνη απόλυτης εθνικής κυριαρχίας.
Πηγή
Author: Best News Author