“Παιδική Ομπρέλα”: Σχολική ετοιμότητα και γλωσσικές δεξιότητες. Ο ρόλος της έγκαιρης λογοθεραπευτικής παρέμβασης.

Καθώς η νέα σχολική χρονιά βρίσκεται προ των πυλών, το θέμα της σχολικής ετοιμότητας απασχολεί και πάλι αρκετούς γονείς παιδιών που πρόκειται να φοιτήσουν στην Α’ Δημοτικού, οι οποίοι αγωνιούν για το αν το παιδί τους θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του καινούριου σχολείου και κατά πόσο επιτυχημένη θα είναι η σχολική του πορεία. Η σχολική ετοιμότητα είναι πράγματι απαραίτητη για την ομαλή μετάβαση του παιδιού από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο και υπάρχουν βασικές δεξιότητες που θα πρέπει αυτό να έχει κατακτήσει μέχρι να φθάσει στην Α’ Δημοτικού.

Η σχολική ετοιμότητα ωστόσο, πέρα από άλλες, προϋποθέτει και γλωσσικές δεξιότητες, οι οποίες είναι άμεσα συνυφασμένες με τη γνωστική ανάπτυξη και την ικανότητα μάθησης στο σχολικό πλαίσιο. Οι βάσεις της γλωσσικής ανάπτυξης τίθενται κατά τη νηπιακή ηλικία και καθορίζουν τη μάθηση και τη μετέπειτα σχολική αλλά και ακαδημαϊκή πορεία του παιδιού, και αυτό διότι πρώτον, η ίδια η γλώσσα είναι το μέσο μεταφοράς της γνώσης και της πληροφορίας και δεύτερον, γιατί στην Α’ Δημοτικού γίνεται η μετάβαση από τον προφορικό στο γραπτό λόγο και είναι πιθανό λάθη που γίνονται στον προφορικό λόγο, να μεταφερθούν και στον γραπτό, με δυσάρεστες συνέπειες.

Γλωσσικές δυσκολίες που γίνονται εμφανείς από την προσχολική ακόμη ηλικία, αποτελούν πολλές φορές πρώιμες ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών και άρα είναι χρήσιμο να διερευνηθούν. Όταν οι γονείς, παιδίατροι, εκπαιδευτικοί, εντοπίσουν κάποια γλωσσική δυσκολία είναι καλό να απευθυνθούν άμεσα σε κάποιον λογοθεραπευτή για μία αξιολόγηση, ώστε, αν χρειαστεί να γίνει παρέμβαση, να υπάρχει χρόνος γι αυτή, πριν την εισαγωγή του παιδιού στο Δημοτικό σχολείο. Η έγκαιρη πρόληψη ή διάγνωση, ισούται με καλύτερη πρόγνωση και αποτελεσματικότερη θεραπεία, μειώνει την ανησυχία και το άγχος των γονέων και προλαμβάνει περαιτέρω προβλήματα στον γνωστικό, μαθησιακό, αλλά και συναισθηματικό τομέα.

Ο λογοθεραπευτής είναι αυτός που θα εξετάσει το στάδιο της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού, θα εντοπίσει και θα αξιολογήσει πιθανές δυσκολίες και είτε θα ορίσει κάποιο χρόνο επαναξιολόγησης, αν κρίνει ότι δεν υπάρχει προς το παρόν λόγος παρέμβασης, είτε θα σχεδιάσει και θα εφαρμόσει άμεσα το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο για το παιδί. Σε κάποιες περιπτώσεις, είναι πιθανό να παραπέμψει και σε κάποια αρμόδια δημόσια υπηρεσία, για λεπτομερέστερη, διεπιστημονική αξιολόγηση.

Η συνεργασία των γονέων είναι πολύ σημαντική, καθώς καλούνται και αυτοί να συμβάλλουν ενεργά στην αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού, ακολουθώντας τις συμβουλές του λογοθεραπευτή. Η συμμετοχή τους μπορεί να οδηγήσει σε ευκολότερη γενίκευση των αποτελεσμάτων, να συντομεύσει τον χρόνο και να αυξήσει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Το ζητούμενο είναι να επιτευχθεί το μέγιστο αποτέλεσμα, στον ελάχιστο δυνατό χρόνο. Θυμηθείτε ότι η έγκαιρη παρέμβαση αυξάνει την πιθανότητα μελλοντικής επιτυχίας του παιδιού και μη διστάσετε να μοιραστείτε τις ανησυχίες σας με κάποιον ειδικό ώστε να λάβετε την άμεση καθοδήγηση του.

Καλή σχολική χρονιά σε όλους, μικρούς και μεγάλους!

Αυτζαλανίδου Ελένη

MSc Λογοθεραπεύτρια

της Δομής «Παιδική Ομπρέλα»


Πηγή

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Related Articles

Ακολουθήστε μας

2,056FansLike
40FollowersFollow
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία Νέα