Η κινητική ανάπτυξη είναι διαδοχική και πραγματοποιείται με μία αλληλουχία, με βάση το τι έχει προηγηθεί, τα σημεία της αλληλουχίας αυτής είναι γνωστά ως ορόσημα της αδρής κινητικότητας. Ο ρυθμός της απόκτησης κάθε μιας από τις ικανότητες αυτές μπορεί να διαφέρει από παιδί σε παιδί.
0-3 ΜΗΝΩΝ
- Το νεογέννητο εμφανίζει μια γενικευμένη καμπτική θέση
- Στην ύπτια (ανάσκελα) όπως και στη πρηνή (μπρούμυτα) αρχικά δεν μπορεί να διατηρήσει το κεφάλι στη μέση θέση με αποτέλεσμα να το διατηρεί στο πλάι, κι έτσι το γυρνάει μια στη μία πλευρά και μια στην άλλη.
- Μέσα από τις πρώτες μέρες ζωής προσανατολίζονται προς τον ήχο, επίσης στρέφει προς το φώς.
- Μπορεί να παρακολουθήσει πρόσωπο στη μέση γραμμή.
2-3 ΜΗΝΩΝ
- Στη πρηνή αρχικά σηκώνει το κεφάλι στιγμιαία για γυρίσει από το ένα πλάι στο άλλο. Στο 2ο μήνα μπορεί να σηκώσει το κεφάλι ενάντια στη βαρύτητα και να το κρατήσει στην αρχή στο πλάι και μετά και στη μέση γραμμή στις 45ο από το έδαφος και στο 3ο μήνα θα το σηκώσει συμμετρικά στις 90ο και θα στηριχτεί στα αντιβράχια.
- Το κεφάλι αρχίζει να το διατηρεί στη μέση γραμμή για μικρά χρονικά διαστήματα και στην ύπτια.
- Στο τέλος αρχίζει να μπορεί να ρολάρει και να γυρίσει πλάγια, χωρίς στροφή κορμού.
4ος-5ος ΜΗΝΑΣ
- Πλησιάζει τα χέρια στη μέση θέση τα παρατηρεί ή κρατά ένα παιχνίδι και το φέρνει στο στόμα και μάλιστα στο 5ο πλέον πιάνει και τα πόδια του και μπορεί να τα φέρει κ αυτά στο στόμα .
- Από ύπτια αρχίζουν οι κινήσεις της πυέλου με αποτέλεσμα να πραγματοποιεί γέφυρα.
- Τεντώνει τα αντιβράχια στη πρηνή και μπορεί να απλώσει το ένα χέρι να πιάσει ένα παιχνίδι που είναι πιο μακριά.
- Ωριμάζει η σύλληψη αντικειμένου.
6 ΜΗΝΩΝ
- Το βρέφος δεν του αρέσει πλέον να μένει σε μία θέση θέλει να κινείται συνεχώς.
- Στη πρηνή έχοντας πλήρη έλεγχο ξεκολλάει όλο και περισσότερο μέρος από το στήθος.
- Κινείται περιστροφικά πάνω στη κοιλιά του.
- Είναι σε θέση πλέον να κυλίσει-ρολάρει από πρηνή προς πλάγια και μετά ύπτια και το αντίθετο ίσως όχι με τόσο έλεγχο.
- Είναι σε θέση πλέον να διατηρήσει τη καθιστή θέση μόνο του στηριζόμενο στα χέρια του και αν χάσει την ισορροπία του μπορεί να απλώσει τα χέρια και να προστατευτεί.
Άρτεμις Κούνιου, Παιδιατρική Φυσικοθεραπεύτρια