Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας ευαισθητοποίησης του κόσμου για τη δυσλεξία.
Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία και αφορά τη δυσκολία πρόσκτησης της γραφής και της ανάγνωσης. Η εκδήλωση της συμβαίνει σε μαθητές ανεξάρτητα από τη νοητική τους κατάσταση, την ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση καθώς και το οικογενειακό και κοινωνικό τους περίγυρο.
Η δυσλεξία συνιστά ένα καθολικό φαινόμενο που δεν έχει καμία σχέση με την εκπαίδευση που λαμβάνει το παιδί, ούτε και με το κοινωνικό του περιβάλλον. Όπως έχει ήδη αναφερθεί και σε άλλη εργασία υπάρχει αισθητή διαφορά μεταξύ νοημοσύνης και σχολικής επίδοσης.
Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, διαφορετικός και ανεπανάληπτος. Έτσι και το κάθε παιδί με δυσλεξία είναι μοναδικό, διαφορετικό και ανεπανάληπτο, αν και η δυσλεξία παρουσιάζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Λόγω της μοναδικότητας της κάθε περίπτωσης παιδιού με δυσλεξία πρέπει η γλωσσική συμπεριφορά του κάθε παιδιού να εξετάζεται μεμονωμένα. Υπάρχουν πολλοί τομείς οι οποίοι θα πρέπει να προσμετρηθούν στην εξατομικευμένη αξιολόγηση όπως η ηλικία του παιδιού, η μητρική του γλώσσα, οι κλίσεις του, τα κίνητρά του καθώς επίσης και αν υπάρχει συνύπαρξη με άλλη διαταραχή. Για την εξατομίκευση της παρέμβασης παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και ο τύπος της δυσλεξίας του κάθε παιδιού, διότι σκιαγραφούνταν διαφορετικά ελλείμματα σε κάθε τύπο.
Τα ΚΕΣΥ πλέον (ΚΕΔΑΣΥ) ή τα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα που διεξάγουν τις αξιολογήσεις και σκιαγραφούν τα κλινικά προφίλ των παιδιών θα πρέπει μα αναφέρουν όλα τα χαρακτηριστικά του παιδιού, τα ελλείμματά του και οι δυνατότητες του σε όλους γνωστικούς και κοινωνικούς τομείς. Με βάση το κλινικό προφίλ που θα καταγραφεί θα οριστεί και το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης / θεραπείας του κάθε παιδιού. Λόγω της μοναδικότητας και της διαφορετικότητας της κάθε περίπτωσης παιδιού είναι προφανές ότι το πρόγραμμα παρέμβασης αφορά αποκλειστικά το παιδί με τις συγκεκριμένες ανάγκες, τις ιδιαίτερες δυσχέρειες και φυσικά τις μοναδικές δυνατότητες που περιγράφει τι κλινικό προφίλ. Εξού και η λέξη εξατομικευμένο, δηλαδή μοναδικό για το κάθε άτομο. Η εξατομικευμένη παρέμβαση είναι αναγκαία διότι θα μας χαρίσει και θα μας αναδείξει την προσωπικότητα και το χαρακτήρα της κάθε περίπτωσης παιδιού με δυσλεξία.
Ο λογοθεραπευτής είναι αυτός που σχεδιάζει το εξατομικευμένο πρόγραμμα του παιδιού σε συνεργασία με τον ειδικό παιδαγωγό. Κάθε θεραπευτής θα πρέπει να διέπεται από οξυδέρκεια και ετοιμότητα, ώστε να καταφέρει να σταθεί στο πλάι του δυσλεκτικού μαθητή, παρέχοντας του γνώσεις που ταιριάζουν με το γνωστικό και μαθησιακό του προφίλ, ποτίζοντάς τον με υπομονή και επιμονή για σκληρή προσπάθεια. Εάν ο θεραπευτής είναι ενήμερος σχετικά με το μαθητή του με δυσλεξία, τότε θα μπορεί έγκαιρα να δημιουργήσει ένα κατάλληλο εκπαιδευτικό οδηγό που θα ακολουθεί το μαθησιακό επίπεδο του μαθητή. Έτσι θα είναι δυνατόν να προληφθούν όποια αρνητικά συναισθήματα του μαθητή, λόγω των αποτυχιών του εντός της τάξης. Με υπομονή επιβράβευση και συνεχή ενθάρρυνση ο δυσλεκτικός μαθητής φτάνει στην επιτυχία, πηδώντας όλα τα εμπόδια.
Σοφία Ερκοτίδου
MSc Λογοθεραπεύτρια