Η πανδημία του κορονοϊού άλλαξε και τη δημόσια διοίκηση καθώς έφερε στην επιφάνεια νέους τρόπους λειτουργίας της τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Απομακρυσμένη εργασία, νέοι ηλεκτρονικοί τρόποι επικοινωνίας και πλατφόρμες συνεργασίας είναι μερικά από τα καινοτόμα εργαλεία που χρησιμοποιούνται μετά την πανδημία.
Το Τμήμα Καινοτομίας και Βέλτιστων Πρακτικών της ΓΓ Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του ΥΠΕΣ έχει συγκεντρώσει από τις ομάδες εργασίας του ΟΟΣΑ και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Δημόσιας Διοίκησης, πρακτικές και ενέργειες που έχουν υλοποιηθεί από 25 χώρες και τις παραθέτει, αποτυπώνοντας τις βασικές αρχές που υιοθετούν οι χώρες στις πρώτες ενέργειες που υλοποιούν για το ανθρώπινο δυναμικό, προκειμένου να ερευνηθεί ο τρόπος αντίδρασης κάθε χώρας σε αυτήν την κρίση.
Από την έρευνα αυτή προκύπτει ότι στην πρώτη περίοδο της πανδημίας, οι περισσότερες δημόσιες διοικήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υιοθέτησαν την τηλεργασία ως βασικό τρόπο εργασίας, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, η μετάβαση στην νέα εποχή έγινε πολύ γρήγορα με νομοθετικές παρεμβάσεις.
Οι τηλεδιασκέψεις επίσης φαίνεται να έχουν αντικαταστήσει τις συναντήσεις με φυσική παρουσία, ενώ έχει επιταχυνθεί σημαντικά ο μετασχηματισμός της διοικητικής λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών με την ενίσχυση της καινοτομίας και την γενικότερη χρήση της τεχνολογίας όπου ήταν εφικτό
Ειδικότερα οι δράσεις αυτές σχετίζονται με:
- Απομακρυσμένη εργασία και τηλεργασία, η οποία εφαρμόζεται σε 21 χώρες καθώς και στους χώρους εργασίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μετά από σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις και οδηγίες.
- Εκ περιτροπής εργασία
- Ειδικές επιτροπές δημοσιών υπαλλήλων για βοήθεια στην αντιμετώπιση της κρίσης
- Χρηματοδότηση καινοτόμων δράσεων
- Χαρτογράφηση ψηφιακών υποδομών των τοπικών αρχών
- Πρόβλεψη για ειδικές άδειες
- Προσωρινή μετάθεση και ανάθεση διαφορετικών καθηκόντων
- Επιδόματα και επιμίσθια
- Τηλεφωνική / τηλεματική εξυπηρέτηση πολιτών
- Απαγόρευση ταξιδιών δημοσίων υπαλλήλων
- Περιορισμός δραστηριοτήτων με χαμηλή προτεραιότητα
- Δωρεάν θέσεις στάθμευσης για διευκόλυνση μετακίνησης δημοσίων υπαλλήλων
- Παράταση ισχύος προσωπικών εγγράφων
- Ακύρωση εξετάσεων προσλήψεων
- Μέτρηση θερμοκρασίας εργαζομένων / απολυμάνσεις δημοσίων κτιρίων
Αδιαμφισβήτητο δεδομένο είναι ότι η πανδημία του Covid-19 προκάλεσε την προσαρμογή των περισσοτέρων κρατών στις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες και επιτάχυνε την εφαρμογή πολλών νέων, καινοτόμων τρόπων εργασίας στο δημόσιο τομέα, οι οποίοι έως τώρα βρίσκονταν μόνο στο στάδιο της επεξεργασίας. Επίσης δεδομένο είναι ότι οι νέες αυτές πρακτικές που υιοθετούνται μπορούν να συμβάλλουν στο μετασχηματισμό και την αναδιοργάνωση της λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών καθιστώντας την περισσότερο ευέλικτη και αποτελεσματική. Πολλοί αναγνωρίζουν ότι ο μελλοντικός χώρος εργασίας θα είναι πολύ διαφορετικός από την προ πανδημίας εποχή. Ήδη έχουν δημιουργηθεί ομάδες εργασίας, που διερευνούν πώς μπορεί να αξιοποιηθούν οι αλλαγές αυτές – όπως η απομακρυσμένη εργασία μεγάλης κλίμακας – η εφαρμογή των οποίων αναμενόταν να πραγματοποιηθεί μόνο σταδιακά στο μέλλον.
Το ζητούμενο ωστόσο είναι μαζί με την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία να προστατευτεί και η αξία της εργασίας στο δημόσιο και των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Ζήτημα, που όπως επισημαίνεται στην έρευνα, έχει ήδη απασχολήσει πολλές χώρες, με κοινό στοιχείο τη δέσμευση για συνεργασία μεταξύ εργοδοτών και εκπροσώπων των εργαζομένων, επισημαίνοντας τις ευκαιρίες συμμετοχής των συνδικάτων ως εταίρων στην αλλαγή.
Στη χώρα μας δεν έχει ανοίξει ουσιαστική συζήτηση για τη μετά πανδημία εποχή, εκτός από γενικές αναφορές ιθυνόντων για μελλοντικό νομοσχέδιο που θα ορίσει τους όρους της τηλεργασίας.
Διαβάστε αναλυτικά όλη την έρευνα στο: https://kedke.gr
Πηγή
Author: