Σε έξι εθνικά προγράμματα, δύο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και τέσσερα πολιτιστικών θεμάτων με δράσεις που είχαν τον αέρα της δημιουργικότητας, της φαντασίας και της κριτικής σκέψης συμμετείχαν οι μαθητές του ΕΚ και του 1ου ΕΠΑΛ Καλαμαριάς.
Για την υλοποίηση των προγραμμάτων και την επίτευξη των στόχων αξιοποιήθηκαν μαθητοκεντρικές μέθοδοι, όπως η μάθηση βάσει προβλήματος (Problem Based Learning), η μάθηση βάσει σχεδίου (Project Based Learning), η ανεστραμμένη τάξη (Flipped Classroom), η μάθηση μέσω εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) και έγινε χρήση των νέων τεχνολογιών.
Όλα τα έργα παρουσιάστηκαν στο 9o Μαθητικό Φεστιβάλ Παρουσίασης των Πολιτιστικών και Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων που οργανώθηκε από τη ΔΔΕ Αν. Θεσσαλονίκης και πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά καθώς και στις αντίστοιχες διαδικτυακές εκδηλώσεις των εθνικών δικτύων που σε κάποια από αυτά συμμετέχουν οι σχολικές μονάδες. Σε όλη την παραπάνω διαδικασία ο ρόλος των υπευθύνων καθηγητών ήταν υποστηρικτικός και καθοδηγητικός.
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
- «Το Σχολείο-Μουσείο» οι μαθητές του τμήματος Α2 δημιούργησαν ένα πραγματικό μουσείο στο κτήριο του ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, καθώς σε κάθε αίθουσα έχουν αναρτηθεί αντίγραφα έργων Ελλήνων ζωγράφων που αντιπροσωπεύουν την αρχαία, βυζαντινή, νεότερη και μοντέρνα ελληνική εικαστική τέχνη. Προς το παρόν, το μουσείο είναι επισκέψιμο μόνο διά ζώσης, με ξεναγούς τους ίδιους τους μαθητές της ομάδας του προγράμματος, αλλά στα μελλοντικά σχέδιά τους περιλαμβάνεται η δημιουργία εικονικής περιήγησης και η κατασκευή τρισδιάστατου μοντέλου κάποιου ζωγραφικού πίνακα για χρήση του από ανθρώπους με προβλήματα όρασης, ενώ τα QR codes που οι ίδιοι οι μαθητές έμαθαν να δημιουργούν δίνουν άμεσα πληροφορίες για τους ζωγράφους και τα έργα.
- «Από τον κάδο στο κάδρο» ομάδα μαθητών του τμήματος Β΄ πληροφορικής αναζητώντας τη σχέση τέχνης και ανακύκλωσης και τέχνης και τεχνολογίας, κατασκεύασε τρισδιάστατα καλλιτεχνικά έργα που απεικονίζουν το προφίλ του κάθε τομέα ειδικοτήτων του σχολείου. Οι καλλιτεχνικοί πίνακες δημιουργήθηκαν με τα ανακυκλώσιμα υλικά που ο κάθε τομέας χρησιμοποιεί, προβάλλοντας έτσι τη λειτουργία και την αξία της επανάχρησης. Η μικρή γκαλερί λειτουργεί και ως κιόσκι ενημέρωσης, διότι με τα QR codes που συνοδεύουν την κάθε καλλιτεχνική δημιουργία ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να λάβει πληροφορίες για τον αντίστοιχο τομέα.
«ΓΗ μαΓΗρική και υΓΗα: Μια σχέση ζωής» ομάδα μαθητών της ειδικότητας Γ΄ Τεχνολογίας Τροφίμων κα Ποτών διερεύνησαν το θέμα του οικολογικού αποτυπώματος της διατροφής, προβληματίστηκαν για το πώς οι διατροφικές μας επιλογές μπορούν να το επηρεάσουν, πώς αυτό μπορεί να μειωθεί και ποια είναι η σχέση της κατάστασης του πλανήτη μας, του τρόπου που μαγειρεύουμε και διαχειριζόμαστε τα τρόφιμα και τα φαγητά μας και της υγείας μας. Αναζήτησαν απαντήσεις και σκεπτόμενοι κριτικά πρότειναν διατροφικές επιλογές και παρασκευές, καθώς και πολλά χρήσιμα tips για την μείωση του οικολογικού αποτυπώματος της διατροφής δίνοντας έτσι λύσεις στα βασικά τους ερωτήματα. Το τελικό πόνημα του έργου είναι ένα blog (link: https://blogs.sch.gr/vatzim/LINK ) όπου έχει αναρτηθεί – και θα συνεχίσει να αναρτάται – όλο το υλικό, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα του έργου.
- «…..από το μοντέρνο σκουπίδι» οι μαθητές της Β λυκείου του τομέα πληροφορικής συμμετέχοντας στο δίκτυο «Κλικ, Προστάτευσέ το», ευαισθητοποιήθηκαν σε σχέση με «το νέο σκουπίδι», δηλαδή τις προστατευτικές μάσκες κάθε είδους, οι οποίες μπήκαν στη ζωή μας λόγω της πανδημίας κι επιβάρυναν το οικολογικό μας αποτύπωμα. Οι μαθητές αποτύπωσαν το πρόβλημα φωτογραφίζοντάς το κατά τη διάρκεια περιπάτων τους εντός και εκτός του σχολείου και προσπάθησαν να βελτιώσουν την όψη των χώρων συγκεντρώνοντας τα μοντέρνα σκουπίδια και ρίχνοντάς τα στον κάδο. Το τελικό πόνημα, που είναι μια αφίσα, αφού εκτέθηκε σε έκθεση φωτογραφίας στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο, κοσμεί τον χώρο του σχολείου προς ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση της υπόλοιπης σχολικής κοινότητας και των επισκεπτών. Στα πλαίσια της παραπάνω έκθεσης απονεμήθηκε, τιμητικός έπαινος στον μαθητή Αλέξανδρο Τσολάκη του 1ου ΕΠΑΛ Καλαμαριάς για τη φωτογραφία «Δυνατού περιβαλλοντικού-κοινωνικού μηνύματος» με θέμα «Το μοντέρνο σκουπίδι» που διακρίθηκε στην έκθεση φωτογραφίας του Περιφερειακού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Κλικ, προστάτευσέ το!».
- «Μια πολιτεία αλλιώτικη από τις άλλες» οι μαθήτριες της Γ΄τάξης Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων έδωσαν άλλη διάσταση στο παραμύθι και κουκλοθέατρο «Η Ντενεκεδούπολη», ένα κλασικό και διαχρονικό έργο, καθώς οι ήρωες γίνονται αντικείμενα και αποκτούν λόγο και υπόσταση. Χρησιμοποιώντας την φαντασία και ανακυκλώσιμα υλικά οι μαθήτριες έδωσαν στα αντικείμενα της Ντενεκεδούπολης , εκτός από ζωή και υπόσταση, και ανθρώπινη παρουσία, αφού έκαναν τη διασκευή του παραμυθιού, κατασκεύασαν τους ήρωες και τα σκηνικά του κουκλοθέατρου, το παρουσίασαν στους μικρούς θεατές του Βρεφονηπιακού Σταθμού «Νταλίπη», προβάλλοντας μέσα από το έργο τις έννοιες της δημοκρατίας, της ελευθερίας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
- «THESS–City Break» ή «αλλιώς… κάντε ένα διάλειμμα στην πόλη μας τη Θεσσαλονίκη». Οι μαθητές της Β΄ λυκείου του τομέα Διοίκησης και Οικονομίας του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου δημιούργησαν μια παρουσίαση που αποτελεί ένα μικρό τουριστικό οδηγό της Θεσσαλονίκης. Σκοπός του εγχειρήματος είναι η προβολή της πόλης ως ένας προορισμός «τουρισμού πόλεων», μια κατηγορία τουρισμού, η οποία αποτελεί μια από τις σημαντικότερες μορφές τουρισμού παγκοσμίως. Οι μαθητές αναζήτησαν πληροφορίες για το συγκεκριμένο τουριστικό μοντέλο, φωτογράφισαν την πόλη τους και πρότειναν μέρη και δραστηριότητες για τον επισκέπτη που θα έρθει στη Θεσσαλονίκη για μια ολιγοήμερη απόδραση. Το τελικό πόνημα του έργου θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου για την ενημέρωση της υπόλοιπης σχολικής κοινότητας και των επισκεπτών.
Πηγή
Author: Ιωάννης Γκαρμίρης