06/03/2024
Αθήνα, 6 Μαρτίου 2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης και η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη παρουσίασαν σήμερα, Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024, κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου, το πρόγραμμα του Προσωπικού Ιατρού και τα Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας. Το παρών έδωσαν οι Υφυπουργοί Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους και Δημήτρης Βαρτζόπουλος καθώς και ο επικεφαλής του γραφείου του ΠΟΥ για την Ποιότητα της Φροντίδας και την Ασφάλεια των Ασθενών στην Αθήνα Dr. João Breda.
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Σήμερα είμαστε εδώ για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και το δεύτερο βήμα στη μεταρρύθμισή της. Για αυτό είναι μαζί μας και ο Dr Joao Breda από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τον οποίο θέλω ιδιαίτερα να καλωσορίσω στη σημερινή συνέντευξη τύπου και να τον ευχαριστήσω για την πολύ καλή μας συνεργασία.
Η Ελλάδα προσπαθούσε πάρα πολλά χρόνια να οικοδομήσει το σύστημα του οικογενειακού γιατρού, όπως το λέγαμε τότε, του προσωπικού γιατρού όπως νομοθετήθηκε και προχώρησε τώρα.
Είμαστε μάλλον μια από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη και παγκοσμίως ενδεχομένως, που δεν έχουμε καταφέρει να οικοδομήσουμε ένα λειτουργικό σύστημα στηριζόμενο στον προσωπικό γιατρό για την παροχή πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στο σύνολο του πληθυσμού. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έκανε τη μεταρρύθμιση αυτή από θεωρία πράξη. Για πρώτη φορά έχουμε πλέον εγγεγραμμένα πολλά εκατομμύρια άτομα στις λίστες των οικογενειακών γιατρών και έχουμε προχωρήσει στην πρώτη φάση αυτής της μεταρρύθμισης.
Σήμερα είμαστε εδώ με την αναπληρώτρια Υπουργό την κυρία Ειρήνη Αγαπηδάκη, η οποία πράγματι έχει δώσει μεγάλη ψυχή σε αυτό και πάμε να κάνουμε το επόμενο βήμα. Να ολοκληρώσουμε δηλαδή τη μεταρρύθμιση η οποία ξεκίνησε πριν από δυο χρόνια περίπου επί υπουργίας Θάνου Πλεύρη και Μίνας Γκάγκα και να προχωρήσουμε τώρα στη λειτουργική χρησιμότητα του προσωπικού γιατρού.
Για να φτάσουμε στη σημερινή συνέντευξη τύπου πρέπει να σας πω ότι έχουμε κάνει εξαντλητικές συζητήσεις, με όλους τους φορείς, με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο, αλλά και με όλες τις άλλες Ενώσεις Γιατρών, ώστε να έχουμε μία συνολική συμφωνία σε αυτό το βήμα, η ολοκλήρωση του οποίου θα φέρει πλέον οριστικά στην Ελλάδα τον προσωπικό γιατρό ως ένα πολύ κομβικό εργαλείο για την παροχή υπηρεσιών υγείας σε όλους τους συμπολίτες μας.
Συνοψίζω λίγο τις μεταρρυθμίσεις πριν πάμε στις ερωτήσεις. Μεταρρύθμιση πρώτη: σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο προσθέτουμε τους ιδιώτες γιατρούς και παθολόγους μέσα στο σύστημα του προσωπικού γιατρού για όποιον ασθενή επιθυμεί να παίζει το ρόλο του προσωπικού του γιατρού ο ιδιωτικός του γιατρός. Δεν παρεμβαίνουμε στη μεταξύ τους σχέση. Εμείς προσφέρουμε δωρεάν υπηρεσία στον πολίτη. Αν αυτός επιθυμεί τη θέση του προσωπικού γιατρού να την επιτελεί ο δικός του γιατρός, του επιτρέπουμε να έχει αυτή την ελευθερία που δεν την επιτρέπαμε μέχρι εχθές.
Δεύτερον, θέλω να εξάρω ιδιαίτερα το κομμάτι των κινήτρων για να μπορούμε να τραβήξουμε περισσότερους γενικούς γιατρούς και παθολόγους στην ειδικότητα. Είναι πάρα πολύ δύσκολο έως αδύνατο να οικοδομήσουμε πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και γενικά και δευτεροβάθμια φροντίδα υγείας χωρίς παθολόγους. Και η Ελλάδα ενώ έχει γιατρούς δεν έχει παθολόγους.Πρέπει με κάποιο τρόπο να στρέψουμε περισσότερους αποφοίτους των ιατρικών σχολών σε αυτή την ειδικότητα. Και νομίζω ότι το σχέδιο της κυρίας Αγαπηδάκη μπορεί να έχει πραγματικό αποτέλεσμα και αποτελέσματα τελικά πολύ ευρύτερα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας για το σύστημα υγείας της χώρας.
Τρίτον, η θέσπιση όλων των δεικτών παρακολούθησης του έργου των προσωπικών γιατρών αποτελεί το κλειδί της δεύτερης φάσης της μεταρρύθμισης. Εμείς θέλουμε αυτή να είναι μία πραγματική μεταρρύθμιση, η οποία θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στην πατρίδα μας και κυρίως, εφόσον μιλάμε για πρωτοβάθμια, την πρόληψη. Τη σχέση δηλαδή ενός εκάστου ανθρώπου με τον γιατρό του, εξ ου και ο προσωπικός γιατρός.
Αυτό για να μπορούμε να το κάνουμε πρέπει να παρακολουθούμε σε πάρα πολύ συγκεκριμένα πεδία αυτή τη σχέση και να μετράμε σε εθνική κλίμακα ή σε περιφερειακή κλίμακα την επίπτωση αυτής της σχέσης στη διάρκεια του χρόνου, πάνω σε όλη την πορεία και την εξέλιξη της υγείας του γενικού πληθυσμού. Παραδείγματος χάρη, αν έχουμε περισσότερους και καλύτερα ρυθμισμένους διαβητικούς αυτό πρώτον, αυξάνει τον μέσο όρο της ζωής τους, αυξάνει την ποιότητα της ζωής τους και μειώνει τις δαπάνες του συστήματος υγείας από τις πολλές επιπλοκές που ένας αρρύθμιστος διαβητικός έχει.
Άρα, η μεταρρύθμιση που παρουσιάζουμε σήμερα είναι η δεύτερη φάση, την πρώτη φάση την έκανε ο Μάριος Θεμιστοκλέους με τον Θάνο Πλεύρη και τον ευχαριστώ ιδιαίτερα γι΄ αυτό, γιατί έπρεπε να έχουμε κάπου να πατήσουμε για να γίνει το δεύτερο βήμα. Πιστεύω ότι σε λίγους μήνες η διαφορά θα είναι ορατή στο σύνολό του ελληνικού πληθυσμού και σε βάθος μερικών ετών θα έχουμε συγκλονιστική διαφορά στην πορεία της υγείας των Ελλήνων πολιτών μέσα από αυτή τη μεταρρύθμιση.
Αν δε συνδυάσουμε τη μεταρρύθμιση αυτή με τα πολλά προγράμματα προληπτικών εξετάσεων που υπάρχουν μέσα στο Πρόγραμμα «Σπύρος Δοξιάδης», το οποίο μπορεί να μας δώσει εργαλεία και γνώσεις που δε θα τις είχαμε με άλλο τρόπο, και ολοκληρωθεί με τον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς που θα είναι έτοιμος σε περίπου ένα χρόνο και κάτι από σήμερα, θα έχουμε πια για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάτι που πριν μερικά χρόνια θα λέγαμε ότι θεωρείτο περίπου «όνειρο θερινής νυκτός», την πλήρη εικόνα της υγείας του γενικού πληθυσμού, την πρόβλεψη των ασθενειών που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον, να σχεδιάζουμε τις πολιτικές μας πάνω στη δημόσια υγεία με πολύ ασφαλέστερη πρόβλεψη και να κατανείμουμε και τις δαπάνες για την υγεία με πολύ πιο αποτελεσματικό τρόπο.
Άρα, εδώ έχουμε ένα πολύ κομβικό σημείο. Θέλω να ευχαριστήσω την Ειρήνη Αγαπηδάκη, δούλεψε πάρα πολύ και συνεχίζει να δουλεύει φυσικά για την εφαρμογή αυτού όλου του πλάνου, το οποίο πιστεύω ότι θα είναι μεγάλη αλλαγή.
Θα μου επιτρέψετε να πω και κάτι προσωπικό τώρα εδώ. Εγώ νομοθέτησα την έννοια του οικογενειακού γιατρού το 2014. Τελικά το βλέπω να εφαρμόζεται το 2022 πρώτα, με τον Μάριο και τον Θάνο τότε, και στη δεύτερη φάση τώρα το 2024. Αργήσαμε λίγο ως χώρα, τώρα θα πάμε πολύ πιο γρήγορα».
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη δήλωσε:
«Η έννοια της Πρόληψης βρίσκεται στο επίκεντρο της μεταρρύθμισης της ΠΦΥ στην οποία ο Προσωπικός Γιατρός αποτελεί βασικό στοιχείο. Ενισχύουμε τον θεσμό μέσω της αύξησης των Προσωπικών Γιατρών στο σύστημα σε επίπεδο δήμου ώστε να μπορεί κάθε πολίτης να βρει προσωπικό γιατρό κοντά στο μέρος που ζει και εργάζεται. Παράλληλα, δημιουργούμε για πρώτη φορά στη χώρα 7 Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας όπου εγκαθίστανται εκπαιδευτικοί σταθμοί τηλεϊατρικής για την υποστήριξη των Προσωπικών Γιατρών και όχι μόνο. Επιπλέον, προκηρύσσουμε 1.375 θέσεις για την στελέχωση των δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και των Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας. Και δεν σταματάμε εδώ καθώς, συνεχίζουμε τη μεγαλύτερη αναβάθμιση υποδομών της ΠΦΥ από τότε που ξεκίνησε το ΕΣΥ, με την ανακαίνιση 156 Κέντρων Υγείας, την αναβάθμιση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, την δημιουργία 312 ιατρείων χρονίων νοσημάτων στην ΠΦΥ, αλλά και την επέκταση της Τηλεϊατρικής. Εστιάζουμε στην Πρόληψη, ώστε κάθε πολίτης να έχει πρόσβαση σε δωρεάν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες υγείας και να εντοπίζει έγκαιρα τα προβλήματα υγείας του ώστε να μην χρειάζεται όσο γίνεται το νοσοκομείο».
Ο επικεφαλής του γραφείου του ΠΟΥ στην Αθήνα Dr. João Breda δήλωσε (ανεπίσημη μετάφραση):
«Πρώτα από όλα συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία αυτή και να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου και για τη σημερινή πρόσκληση αλλά και για την υποστήριξη που παρέχετε στον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Συνεργαζόμαστε πολλά χρόνια και είμαστε πραγματικά χαρούμενοι για την εμπιστοσύνη που δείχνει η Ελλάδα στον ΠΟΥ.
Επίσης, συγχαρητήρια σε όλη την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, τον Υπουργό Υγείας κ. Γεωργιάδη, την Αναπληρώτρια Υπουργό κ. Αγαπηδάκη, τον Υφυπουργό κ. Θεμιστοκλέους και τον Υφυπουργό κ. Βαρτζόπουλο. Συνεργαζόμαστε με όλους τους και αποτελεί για εμάς μεγάλη χαρά.
Πιστεύω ότι η Ελλάδα κάνει πολύ σημαντικά βήματα προς τα εμπρός σε ό,τι αφορά την βελτίωση της υγείας του πληθυσμού της, το οποίο είναι ένα από τα κεντρικά ζητήματα. Και θέλω να αναφερθώ σε πέντε σημεία.
Πρώτον, η βελτίωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Είναι σημαντική σε κάθε σύστημα υγείας, το οποίο θέλει να είναι σύγχρονο και πλήρως ανεπτυγμένο. Αλλά η προσπάθεια για να φτάσεις εκεί είναι τεράστια. Χρειάζονται πολλά βήματα, δεν γίνεται δια μαγείας. Κάποιες φορές προχωράς, άλλες οπισθοχωρείς, αλλά γενικά θα πρέπει να έχεις το όραμα της πραγματικής βελτίωσης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Η Ελλάδα προσπαθεί να το κάνει και τα βήματα τα οποία κάνετε σήμερα, είναι βήματα σημαντικά προς τη σωστή κατεύθυνση. Απαιτείται δουλειά για να κάνουμε πιο προσιτή την υγεία στον πληθυσμό και σε αυτούς που την έχουν πραγματικά ανάγκη.
Το σύστημα υγείας δεν είναι μόνο τα νοσοκομεία. Τα νοσοκομεία είναι το τελευταίο στάδιο. Τα νοσοκομεία είναι πιο δύσκολα στη διαχείρισή τους, πιο ακριβά, είναι το μέρος που δεν θέλουμε να είμαστε.
Η Ελλάδα κάνει σημαντικά βήματα για τη βελτίωσή της στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Είμαστε δίπλα σας και εκτιμούμε την εμπιστοσύνη που μας δείχνετε με τη συνεργασία μας πάνω στο ζήτημα αυτό.
Δεύτερον, εάν το 75% των Ελλήνων πεθαίνει πρόωρα λόγω π.χ. μη καλά ελεγχόμενου διαβήτη ή λόγω οφθαλμικής πίεσης την οποία δεν γνωρίζουν ότι έχουν, αυτά δεν χρειάζεται να αντιμετωπίστούν σε ένα νοσοκομείο. Αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν από τους προσωπικούς γιατρούς, από ένα καλό πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας, το οποίο δεν θα είναι ποτέ τέλειο. Θα είναι πάντα ατελές αλλά πάντα θα βελτιώνεται. Αυτή είναι η σύσταση του ΠΟΥ.
Η εστίαση στα χρόνια νοσήματα είναι πολύ σημαντική. Διαβήτης, καρδιαγγειακές ασθένειες, πρόληψη καρκίνου, συνεργασία με ανθρώπους για τη μείωση του αλκοόλ, του καπνίσματος, την αύξηση άσκησης, όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά.
Τρίτον, η εκπαίδευση νέων ανθρώπων που θα εργαστούν πιο κοντά στον πληθυσμό, είναι πολύ σημαντική. Θα χαρούμε να συνεργαστούμε μαζί σας και με την εμπειρία μας να σχεδιάσουμε μαζί κάποια από τα προγράμματα, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση των επαγγελματιών σας στον τομέα αυτό. Ανυπομονούμε, λοιπόν, να συνεργαστούμε.
Τέταρτον, θέλουμε να αυξήσουμε την επαγγελματική εμπειρία. Αύξηση εμπειρίας στο σύστημα υγείας σημαίνει ότι χρειαζόμαστε επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι κρίνονται στα αποτελέσματα. Εάν έχω λοιπόν περισσότερους ελεγχόμενους διαβητικούς ασθενείς και περισσότερους ελεγχόμενους ασθενείς που χρειάζονται υπερτασικά φάρμακα, αυτό σημαίνει ότι είμαι καλύτερος γιατρός και καλύτερος νοσοκόμος. Και αυτό θα πρέπει να αμείβεται καλύτερα και υπάρχουν τρόποι για να γίνει αυτό.
Τέλος, σας συγχαίρω για ό,τι έχετε καταφέρει, γιατί όλοι κρινόμαστε από τα αποτελέσματα. Η δημιουργία των πανεπιστημιακών κέντρων τα οποία θα συμμετέχουν στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, στον τομέα της έρευνας, της εκπαίδευσης και της τηλεϊατρικής είναι πολύ σημαντικά. Αυτό ήταν το πέμπτο και τελευταίο σημείο που ήθελα να αναφερθώ.
Και πάλι συγχαρητήρια, είναι ευχαρίστηση να σας συνοδεύω σε αυτό το ταξίδι και πιστεύω πραγματικά ότι είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ευχαριστώ πολύ».
Ακολουθούν οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων:
Δημοσιογράφος: Θέλω να ρωτήσω δύο πράγματα. Το πρώτο είναι ότι 1.379 νέοι γιατροί λείπουν από το σύστημα αυτή τη στιγμή και κυρίως το πρόβλημα είναι στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία και ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας στον οποίο βλέπετε ότι θα υλοποιηθούν όλα αυτά; Το δεύτερο που θέλω να ρωτήσω έχει να κάνει με το τι ειδικότητα πρέπει να έχουν αυτοί οι γιατροί; Μπορεί ένας καρδιολόγος ή ένας ογκολόγος να γίνει προσωπικός ιατρός;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Όχι. Ο προσωπικός ιατρός είναι γενικοί ιατροί και παθολόγοι, δεν μπαίνουν άλλες ειδικότητες. Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα, να σας ότι η πρώτη μορφή, το πρώτο draft, όπως λέμε, του νομοσχεδίου θα είναι έτοιμο σε περίπου 10 μέρες. Εκεί θα έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε ένα νέο κύκλο συζητήσεων. Θα ακολουθήσει τη νομοπαρασκευαστική διαδικασία που γνωρίζετε όλοι, θα περάσει από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, την επιτροπή καλής νομοθέτησης, και θα καταλήξει στη Βουλή. Άρα τότε θα έχετε τη δυνατότητα να δείτε όλη την λεπτομέρεια στην τεχνική ανάλυση και τα λοιπά. Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα, υπολογίζουμε ότι αρχές Μαΐου θα έχουν βγει όλα, θα έχει δημοσιευτεί ο νόμος και τα λοιπά και οι εφαρμοστικές του, οι ΚΥΑ που απαιτούνται. Και το δεύτερο εξάμηνο του έτους ανοίγουν οι νέες θέσεις για τους γιατρούς σε επίπεδο δήμου, αρχίζει να ξεκινάει, λοιπόν, να γίνεται λειτουργικό το σύστημα και μέχρι τέλος του χρόνου να έχουμε αυξήσει την δεξαμενή για να μπορούν να εγγραφούν οι πολίτες. Άρα μιλάμε για δυο φάσεις. Πρώτο εξάμηνο του έτους τα νομοθετικά, θα το έλεγα έτσι. Δεύτερο εξάμηνο του έτους τα επιχειρησιακά.
Δημοσιογράφος: Θέλω να ρωτήσω εάν οι πρώτες εγγραφές των πολιτών σε προσωπικούς γιατρούς θα ισχύσουν ή ακυρώνονται και θα πρέπει εκ νέου η διαδικασία;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Με βάση την ανάλυση ανά δήμο, θα έχει την δυνατότητα κάποιος ο οποίος έχει, μένει, για παράδειγμα, στο Παγκράτι και ο προσωπικός του γιατρός είναι στο Παγκράτι. Να συνεχίσει να τον έχει. Το να έχεις γιατρό στον Πειραιά και να μένεις στην Κηφισιά είναι κάτι που δεν το θέλουμε. Γιατί δεν το θέλουμε; Διότι ξέρουμε ότι και μόνο το κόστος που συνεπάγεται η ταλαιπωρία, όλα αυτά τα πράγματα, είναι ένα αντικίνητρο από δω και πέρα, έτσι; Άρα θα πάμε σε μια ανακατανομή καλώντας τους πολίτες να διαλέξουν γιατρούς στο επίπεδο του δήμου.Θα ανοίξουμε, λοιπόν, το σύστημα. Το σύστημα, άλλωστε, είναι πάντα ανοιχτό. Έχουμε και τώρα που μιλάμε μετακινήσεις. Κάποιοι γιατροί φεύγουνε από το σύστημα. Άλλοι μπαίνουν. Κάποιοι ασθενείς αλλάζουν γιατρό. Υπάρχει αυτή η διαδικασία. Είναι δυναμική. Θα συνεχίζεται. Οπότε θα προβλέπονται και αντίστοιχες μεταβατικές διατάξεις και για αυτές τις περιπτώσεις και θα το καλύψουμε αυτό.
Άδωνις Γεωργιάδης: Δεν έχει νόημα η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αν ο γιατρός είναι μακριά. Ο προσωπικός γιατρός είναι προσωπικός. Θα τον χρειαστείς γρήγορα και θα τον βρεις. Άρα είναι πολύ κρίσιμο αυτό που τώρα σας είπε η κυρία Αγαπηδάκη, για την επιτυχία του να μετράμε τους δείκτες και να δουλεύουνε.
Δημοσιογράφος: Σε σχέση με την αμοιβή των ειδικευομένων, που θα είναι συν 30.000 ευρώ, δεν σας προβληματίζει αυτό σχετικά με το αν θα δημιουργηθούν εντάσεις μέσα στα νοσοκομεία; Γιατί ο ειδικευόμενος, θα λαμβάνει περισσότερα χρήματα από αυτά που θα λαμβάνει ο διευθυντής της κλινικής.
Άδωνις Γεωργιάδης: Ποιο είπαμε ότι είναι το πρόβλημα εδώ; Το πρόβλημα είναι ότι όπως δουλεύουμε μέχρι τώρα έχουμε 6% παθολόγους και οι άλλοι έχουν 26%. Εάν συνεχίσουμε έτσι, σε λίγο δεν θα έχουμε κανέναν παθολόγο σε κανένα νοσοκομείο. Εσείς θα φωνάζετε, λείπουν παθολόγοι Υπουργέ στις Σέρρες, λείπουν παθολόγοι Υπουργέ στη Χίο, αλλά παθολόγοι δεν υπάρχουν. Άρα, τώρα πρέπει να πάμε επιθετικά στο να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον για να υπάρξουν παθολόγοι. Ένας ειδικευόμενος λοιπόν που θα ζηλέψει κάποιον άλλον δεν θα έχει παρά να γίνει παθολόγος εάν προλαβαίνει και μπορεί. Πέντε χρόνια θα έχει δέσμευση επιπλέον να μείνει στο ΕΣΥ. Πέντε και πέντε δηλαδή. Άρα θα μένει μια δεκαετία μέσα στο σύστημα. Αυτό είναι μπόνους, δεν είναι μισθός αυτό. Αυτό είναι για να αποκτήσει την ειδικότητα. Ξέρω ότι οι δημοσιογράφοι έχετε πάντα την τάση να βρίσκετε το αδύναμο σημείο σε μία μεταρρύθμιση. Αν κάποιος έχει να πει καμιά καλύτερη ιδέα για να αποκτήσουμε περισσοτέρους παθολόγους, είμαι πολύ πρόθυμος να την ακούσω. Το μείζον εδώ είναι ότι πρέπει να έχουμε περισσότερους γενικούς γιατρούς και παθολόγους. Όπως είμαστε, δεν βγαίνουν τα νούμερα. Τόσο απλά. Άρα, κάθε καλή ιδέα που θα έρθει στο δημόσιο διάλογο, θα την εξετάσουμε.
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Μιλάμε για ένα πρόγραμμα το οποίο γίνεται «one of». Εάν αυτό καταλήξει μετά από πέντε χρόνια ή δέκα χρόνια να γίνει μία διαφοροποιημένη πολιτική και σε άλλο πλαίσιο, δεν το γνωρίζει κανείς μας αυτή τη στιγμή. Όμως, να πω κάτι. Τα ποσά που αναφέρατε έχουν ένα εύρος. Ο ειδικευόμενος μπορεί να πιάσει το κατώτατο εύρος του Επιμελητή Α΄ και Β΄ και σήμερα. Εντάξει; Μιλάμε για όλες τις ειδικότητες. Άρα τι θέλω να πω; Αυτή η συζήτηση φτάνει, είναι μία ανέξοδη συζήτηση, διότι είναι σαν να υποθέτουμε πως με ένα μαγικό τρόπο όπως είπε ο Υπουργός, θα δημιουργούν αυτοί οι άνθρωποι που είναι οι πυλώνες του συστήματος. Αυτή τη στιγμή ο κίνδυνος είναι ότι η χώρα έχει στους γιατρούς μία ανεστραμμένη πυραμίδα. Πιέζουν οι ειδικευμένοι προς τα κάτω των άλλων ειδικοτήτων και θα καταρρεύσει. Εάν δεν έχουμε γενικούς γιατρούς και παθολόγους τα πράγματα τελειώνουνε. Άρα αυτό είναι το πιο βασικό.
Δημοσιογράφος: Το προηγούμενο μοντέλο των ΤΟΜΥ δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον ικανού αριθμό γιατρών, ενώ για το υπόλοιπο προσωπικό είχε ενδιαφερθεί πολύς. Και ήταν και ένα από τα σημεία που η Νέα Δημοκρατία είχε μέμψει σφοδρά μάλιστα τον ΣΥΡΙΖΑ. Τι θα αλλάξει τώρα;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Ξέρετε, όπως είναι η πρωτοβάθμια όλα αυτά τα χρόνια δεν υπάρχει καμία διαφοροποίηση ανάμεσα στις δομές. Έχουμε δυο βασικά δεδομένα. Ο κόσμος δεν ξέρει ποιες είναι οι δομές της πρωτοβάθμιας, τι προσφέρουν. Και δεύτερον, έχουν φοβερή αλληλοεπικάλυψη. Δηλαδή ότι παρέχουν οι ΤΟΜΥ περίπου παρέχουν τα κέντρα υγείας, περίπου παρέχουν τα πολυδύναμα. Οπότε με αυτό τον τρόπο ουσιαστικά έχει έρθει το κράτος και έχει πολλαπλασιάσει το κόστος παρέχοντας την ίδια υπηρεσία από διαφορετικά σημεία χωρίς βέβαια αξιολόγηση, δείκτες αποδοτικότητας και όλα αυτά που συζητάμε σήμερα. Οι ΤΟΜΥ στο μέλλον θα έχουν μια αποστολή, θα αναμορφωθεί το πλαίσιο, όταν έρθει η ώρα θα τα πούμε πολύ αναλυτικά. Με εστίαση στα χρόνια νοσήματα, τις ενέσιμες θεραπείες στην κοινότητα, θα μπορούν με άδεια και από τον θεράποντα ιατρό και από το νοσοκομείο να κάνουν ενέσιμες θεραπείες στην κοινότητα και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και χημειοθεραπεία. Σκοπός μας είναι να πάμε με βάση τις βέλτιστες πρακτικές όπως ανέφερε και ο κύριος Breda πριν από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το λεγόμενο «chronic care model». Τι είναι αυτό; Η διαχείριση των χρονίων νοσημάτων στην κοινότητα σε όλα τα επίπεδα. Πρόληψη, διαχείριση και τη μετά παρακολούθηση των ανθρώπων.
Άδωνις Γεωργιάδης: Οι ΤΟΜΥ, δηλαδή η έννοια των μικρών μονάδων υγείας μέσα στην κάθε γειτονιά είναι βασικό μοντέλο της πρωτοβάθμιας φροντίδας σε όλο τον κόσμο. Και ασφαλώς, πρέπει να υπάρχουν και στην Ελλάδα. Η κριτική μας τότε στο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην προχειρότητα και στο έλλειμμα χρηματοδότησης που είχε κάνει. Οι ΤΟΜΥ πρέπει να υπάρχουν και μάλιστα περισσότερες ΤΟΜΥ σε συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα.
Δημοσιογράφος: Σε σχέση με τη σύνδεση αποδοχών με την απόδοση με βάση την αξιολόγηση. Θα έχουν κάποιο μπόνους οι προσωπικοί γιατροί αν προωθούν τα προγράμματα πρόληψης;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Το δεύτερο εξάμηνο του έτους θα δείτε πως θα διαμορφωθούν αυτές οι ανταμοιβές που δεν είναι μόνο οικονομικές είναι και επιστημονικές. Και μας το έχουν ζητήσει και οι ίδιοι οι γιατροί αυτό. Η απόδοση κινήτρων για να έχει κανείς καλύτερη απόδοση σε επίπεδο εργασίας, να είναι υπηρεσίες πιο αποδοτικές δεν είναι μόνο οικονομικής φύσης. Υπάρχουν κι άλλα πράγματα, που ενδιαφέρουν τους γιατρούς και μπορούν να τους κινητροδοτήσουν για να έχουν καλύτερη παροχή υπηρεσιών υγείας στους πολίτες. Δε θέλω να μπούμε σε αυτή την τεχνική συζήτηση, απλώς σε αυτή τη φάση νομίζω ότι είναι σημαντικό να κρατήσουμε πως για όλους θα ισχύει αυτή η αξιολόγηση.
Δημοσιογράφος: Εάν οι γιατροί δεν τηρούν τους δείκτες αξιολόγησης; Γιατί οι γιατροί υποτίθεται δεν συμμετείχαν στο προηγούμενο κίνημα λόγω χρημάτων.
Άδωνις Γεωργιάδης: Έχουμε μιλήσει εξαντλητικά με την ιατρική κοινότητα γι΄ αυτά που σας λέμε σήμερα και όλα αυτά είναι και δικές τους ιδέες και προτάσεις, δεν είναι δικές μας. Οι ίδιοι οι γιατροί θέλουν να υπάρχουν και ανταμοιβές και penalty. Πρέπει να επιβραβεύεται αυτός ο οποίος κάνει τη δουλειά του, με διάφορους τρόπους και να ξεχωρίζει από αυτόν που δεν κάνει τη δουλειά του, για να έχει κι αυτός περισσότερο λόγο μετά να την κάνει. Αυτή είναι η έννοια των KPIs, παρακολουθούμε, μετράμε, επιβραβεύουμε.
Δημοσιογράφος: Τι θα γίνει με τα penalty των πολιτών και επίσης τι θα γίνει με τους παιδιάτρους, γιατί δεν τους βλέπω στο σύστημα;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Ναι οι παιδίατροι δεν είναι αυτή τη στιγμή στο σύστημα. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να ακολουθήσει μία πολύ ευρεία διαβούλευση, συζήτηση και διερεύνηση για το κατά πόσο μπορούν να ενταχθούν. Από τις θέσεις των γιατρών που θα προκηρύξουμε στην πρωτοβάθμια να ξέρετε ότι οι παιδίατροι είναι number one, δηλαδή αφορά περισσότερους παιδιάτρους. Και το λέω αυτό γιατί ο τρόπος που είναι δομημένο το σύστημα δεν έχει διαχρονικά πολλούς παιδιάτρους μέσα στο κρατικό σύστημα της πρωτοβάθμιας. Άρα, δεν μιλάμε για τον παιδίατρο αυτή τη στιγμή, αυτό θα πρέπει να το δούμε σε επόμενη φάση. Σε σχέση με το άλλο που είπατε, ο στόχος είναι ο εξής: παρέχουμε στους πολίτες τη δυνατότητα δωρεάν εγγραφής σε προσωπικό γιατρό, άρα μέχρι το τέλος του έτους ο κάθε πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να εγγραφεί σε προσωπικό γιατρό. Θα δώσουμε ένα διάστημα για να συμβεί αυτό και αν ο πολίτης το ξεχάσει, δεν επιλέξει, θα έρθει να αντιστοιχηθεί με κάποιο προσωπικό γιατρό από το Υπουργείο και τελειώνει η συζήτηση για τα penalties. Ναι, είναι υποχρεωτική η ένταξη στον προσωπικό γιατρό, χρειάζεται οπωσδήποτε να καταλάβουμε ότι το κομμάτι της πρόληψης είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φροντίδας υγείας. Θα πρέπει λίγο να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε την πρόληψη με έναν άλλο τρόπο. Όχι έχω το σύμπτωμα, παθαίνω το έμφραγμα πάω στο νοσοκομείο και να έχουμε μία συζήτηση για το τι συμβαίνει από κει και μετά, γιατί αυτό τον ασθενή τον έχει χάσει το ΕΣΥ τουλάχιστον πέντε φορές μέχρι εκείνο το σημείο και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το καταλάβουν οι πολίτες και για αυτό κάνουμε αυτή την επίμονη προσπάθεια με τον προσωπικό γιατρό, την πρόληψη, την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας.
Δημοσιογράφος: Ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε προσδιορίσει περίπου ή αν προτίθεστε να βάλετε κάποιο πλαφόν στην αμοιβή των ιδιωτών γιατρών ή αν εν πάση περιπτώσει φαντάζεστε σε τι ύψος μπορεί να είναι αυτή η αμοιβή; Δηλαδή πόσο θα είναι αυτή η επίσκεψη; Σας απασχολεί το γεγονός ότι αυξάνει η ιδιωτική δαπάνη για τους πολίτες με την έννοια ότι είμαστε και στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης στην ιδιωτική δαπάνη, σύμφωνα με μελέτες;
Άδωνις Γεωργιάδης: Εμείς προσφέρουμε στους συμπολίτες μας δωρεάν προσωπικό γιατρό. Αν κάποιος συμπολίτης μας, επειδή έχει τον παθολόγο του 15 χρόνια, και αυτόν εμπιστεύεται, θέλει τον φάκελό του να τον τηρεί ο δικός του γιατρός ως προσωπικός ιατρός πλέον, φυσικά και του το επιτρέπουμε. Εμείς δεν του αυξάνουμε την δαπάνη, για αυτό και δεν θα υπεισέλθουμε και στην αμοιβή. Αυτός είναι δικός τους λογαριασμός. Και αν ο συμπολίτης μας θέλει να πάρει τον δωρεάν προσωπικό γιατρό θα τον πάρει. Εάν θέλει να συνεχίσει, όμως, τη σχέση αυτή με το δικό του γιατρό δεν θα του απαγορεύουμε όπως το απαγορεύαμε μέχρι σήμερα.
Δημοσιογράφος: Πόσοι υπολογίζετε ότι θα είναι οι ιδιώτες γιατροί που θα μπουν στο σύστημα; Και πόσοι πολίτες θα επιλέξουν ιδιώτες γιατρούς;
Άδωνις Γεωργιάδης: Μπορώ να σας μεταφέρω μόνο εκτιμήσεις του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου. Υπολογίζονται περίπου 2.500 ιδιωτες γιατροί ότι θα μπουν στο σύστημα. Δεν μπορώ να σας πω πόσοι συμπολίτες μας θα επιλέξουν αυτό το πράγμα, πραγματικά δεν το ξέρω. Εμείς δίνουμε απλώς ένα μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας. Ήταν ένα αίτημα της ιατρικής κοινότητας, το είχαμε πει από την αρχή ότι μπορεί να το κάναμε στο μέλλον. Απλώς δεν είχε μπει στην αρχή γιατί ήθελαν πρώτα να εγγραφούν οι προσωπικοί γιατροί και να αρχίσει να δουλεύει το σύστημα. Τώρα που το σύστημα είναι στην επόμενή του φάση είμαστε σε σημείο που μπορούμε να δώσουμε αυτό το βαθμό ελευθερίας.
Δημοσιογράφος: Είπατε αυτή είναι η δεύτερη φάση. Θα ήθελα να μου κρίνετε λίγο την πρώτη φάση; Πήγαμε καλά; Οι άνθρωποι που έχουν εγγραφεί έχουν κάνει χρήση των υπηρεσιών του προσωπικού γιατρού; Είναι το 56% μόνο. Που σημαίνει ότι οι μισοί δεν έχουν εγγραφεί.
Άδωνις Γεωργιάδης: Πάντα στη ζωή είναι από ποια πλευρά το βλέπεις. Εγώ που το είχα νομοθετήσει το ‘14 και έβλεπα ότι επί οκτώ χρόνια ήμασταν στο 0%, το 56% το βλέπω τεράστια επί τα βελτίω μεταβολή. Άρα, θα σας το έλεγα όχι απλώς επιτυχία, θρίαμβο. Εάν το δείτε από την στατιστική του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας θα σου πει, πρέπει να φτάσεις στο 90%. Στο 100%. Αλλά ότι η πρώτη φάση απετέλεσε μια μικρή επανάσταση για την Ελλάδα, μην κοροϊδευόμαστε, αποτέλεσε. Για να αξιολογηθεί η μεταρρύθμιση, θα αξιολογηθεί συνολικά. Το πρώτη και δεύτερη φάση το λέμε τεχνικά, για να καταλαβαινόμαστε. Δεν μπορούσε να γίνει η δεύτερη εάν δεν είχε γίνει η πρώτη. Είναι μια η μεταρρύθμιση. Η εγκαθίδρυση στην Ελλάδα συστήματος προσωπικού γιατρού. Και εκεί θα δούμε στο τέλος τι ψάρια πιάσαμε. Είμαι προσωπικά αισιόδοξος.
Δημοσιογράφος: Εχει κοστολογηθεί όλο αυτό το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων; Και επίσης τα πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα λειτουργούν παράλληλα με τις μονάδες στις πανεπιστημιακές κλινικές που γίνεται η ειδικότητα;
Ειρήνη Αγαπηδάκη: Είμαστε ήδη σε μια συζήτηση με τους επιστημονικούς φορείς για το πως θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε την εκπαίδευση των γιατρών κατά την διάρκεια της ειδικότητας. Αυτό είναι ένα κομμάτι που απασχολεί και εκείνους. Και να πω ότι χάρηκα πάρα πολύ που το έφεραν στο τραπέζι του διαλόγου, διότι πράγματι οι γιατροί μας γνωρίζουν το νοσοκομείο. Δεν γνωρίζουν το πρωτοβάθμιο πλαίσιο. Με αποτέλεσμα πολλές φορές, επειδή ακριβώς ποτέ κανείς δεν τους έχει μιλήσει για αυτό, δεν έχουν εκτεθεί σε αυτό το περιβάλλον, όταν εκπαιδεύεσαι στο νοσοκομείο και καλείσαι να παρέχεις υπηρεσίες στην πρωτοβάθμια αισθάνεσαι, ίσως, ότι υπολείπεται του νοσοκομείου και έτσι έχει σαν αποτέλεσμα να παραπέμπεις πολλές φορές ασθενείς στα νοσοκομεία δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο για τον οποίο δεν φταίνε οι γιατροί. Ερχόμαστε, λοιπόν, να αλλάξουμε σταδιακά την εκπαίδευση. Η μεταρρύθμιση είναι μια δυναμική διαδικασία. Δεν έχουμε ένα σημείο μηδέν που πατάμε το κουμπί. Ένα άλλο σημείο που λέμε, τώρα είναι τέλεια. Όσο ζούμε μπορούμε να κάνουμε βελτιώσεις, αξιολογήσεις, και ακριβώς αυτός είναι και ο τρόπος της μεθοδολογίας που έχουμε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Αξιολόγηση, βελτίωση, αξιολόγηση, ξανά βελτίωση. Σε σχέση με το πρώτο κομμάτι που αναφέρατε, να πω το εξής. Τα πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας θα ανήκουν σε κάθε ιατρική σχολή. Και πάμε σε υφιστάμενα Κέντρα Υγείας, αρχής γενομένης από το Κέντρο Υγείας της λεωφόρου Αλεξάνδρας, που είναι και ένα ιστορικό Κέντρο Υγείας, να συνδεθεί με το Εργαστήριο Υγιεινής της Επιδημιολογίας και βιοστατιστικής τους Πανεπιστημίου Αθηνών και το λέω αυτό γιατί; Γιατί στα πανεπιστημιακά κέντρα υγείας θα έχουμε αυτό το υπόδειγμα του «παντρέματος», επιτρέψτε μου τον όρο που σας ανέφερα και στην αρχή, ποιο δηλαδή; Δημόσια υγεία και πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Πληθυσμιακή προσέγγιση με άλλα λόγια στην πρωτοβάθμια. Ο γιατρός δεν θα έχει κατά νου απλά τον ασθενή που έχει μπροστά του, αλλά τον πληθυσμό. Για αυτό λέμε και ότι στους δείκτες απόδοσης θα πρέπει από ένα ποσοστό και πάνω να γίνονται προληπτικές εξετάσεις. Δεν αρκεί εγώ να πάω στο γιατρό και να κάνω τις προληπτικές μου εξετάσεις. Για να βελτιωθούν οι δείκτες υγείας στη χώρα μας, θα πρέπει να πάμε σε επίπεδο πληθυσμού και να βλέπουμε πως ανταποκρίνονται οι πολίτες, οι εγγεγραμμένοι ανά γιατρό και τα λοιπά. Επομένως, θα υπάρχει αυτή η συλλειτουργία και θα δείτε ότι τα πανεπιστημιακά κέντρα υγείας θα έχουν έναν διπλό ρόλο και να παρέχουν υπηρεσίες και να υποστηρίζουν συναδέλφους τους ευρύτερα στο ΕΣΥ και να εκπαιδεύουν και νέους γιατρούς, χαράσσοντας νέα μονοπάτια καριέρας στην πρωτοβάθμια. Αυτά όντως είναι κοστολογημένα και να πω επίσης ότι το μοντέλο αυτό έχει με προβλεπτική ισχύ μεγαλύτερο κόστος – όφελος σε σχέση με το αν είχαμε για παράδειγμα ένα μαγικό τρόπο να βάζαμε με το υφιστάμενο συμβόλαιο που έχουμε για τους ιδιώτες, όλους τους ιδιώτες στη χώρα. Έτσι κάνουμε μία επένδυση στο μέλλον της πρωτοβάθμιας του ΕΣΥ. Βλέπετε ότι η προσέγγιση είναι ακριβώς να μπορέσουν να μείνουν οι άνθρωποι αυτοί στο ΕΣΥ.
Απογευματινά Χειρουργεία
Εισαγωγική δήλωση Υπουργού Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη σχετικά με πρόσφατα δημοσιεύματα για τα Απογευματινά Χειρουργεία:
Χθες το απόγευμα δημοσιεύθηκε στο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως η κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργείων Υγείας και Οικονομικών για την οργάνωση των απογευματινών χειρουργείων στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Με το που δημοσιεύτηκε υπήρξαν διάφορα σχόλια ή συνεντεύξεις γιατρών, που μάλλον δεν είχαν διαβάσει την απόφαση και που πιστεύω, δεν θέλω να χρεώσω κακοπιστία, αλλά πιστεύω ότι κυρίως το κίνητρο είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης στο τι κάνουμε και κυρίως η άρνηση ως προς τη μεταρρύθμιση. Οφείλω όμως για την ορθότερη ενημέρωση των συμπολιτών μου, να πω το εξής. Οι διάφορες επεμβατικές πράξεις που παρουσιάστηκαν σε τηλεοπτικές εκπομπές ή στο διαδίκτυο εχθές ως παραδείγματα επεμβατικών πράξεων αδύνατο να δημιουργηθούν στα απογευματινά χειρουργεία, παραδείγματος χάρη μεταμοσχεύσεις, δεν πρόκειται να διενεργηθούν στα απογευματινά χειρουργεία και δεν λέει η απόφαση ότι θα διενεργηθούν στα απογευματινά χειρουργεία. Η απόφαση έχει ένα παράρτημα όπου έχει όλα τα DRG’s όλων των επεμβατικών πράξεων. Για ποιο λόγο; Γιατί αν επιλέγαμε εμείς κάποιες επεμβατικές πράξεις ή κάποια DRG’s είναι βέβαιον ότι κάτι θα ξεχνάγαμε και άρα στο μέλλον αν χρειαζόταν να γίνει κάποιου τύπου επέμβαση που εμείς δεν θα είχαμε συμπεριλάβει στο ΦΕΚ θα έπρεπε να ξαναβγεί καινούργιο ΦΕΚ. Για να μην γίνει λοιπόν αυτό, σωστά, βάλαμε όλα τα DRG’s αλλά γράφει μέσα η απόφαση, αυτό δεν κατάλαβαν όσοι έσπευσαν να σχολιάσουν, όροι, προϋποθέσεις, προγραμματισμός, οργάνωση και συμμετοχή.
1) Το πλαίσιο της ολοήμερης λειτουργίας των νοσοκομείων του ΕΣΥ πέραν του τακτικού ωραρίου που καθιερώνει τη διενέργεια χειρουργικών επεμβάσεων ή άλλων επεμβατικών πράξεων που απαιτούν παραμονή στο νοσοκομείο πέραν της μιας ημέρας.
2) Με απόφαση του διοικητή του νοσοκομείου μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της επιτροπής χειρουργείου καθορίζονται οι τομείς και τα τμήματα κλινικές όπου είναι δυνατή η λειτουργία της διαδικασίας της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου και ο προγραμματισμός αυτής.
3) Ο έλεγχος λειτουργίας της διαδικασίας της παρ. 1 του παρόντος άρθρου πραγματοποιείται σε καθημερινή βάση από τους διοικητές των νοσοκομείων και σε μηνιαία βάση από τους διοικητές των οικείων υγειονομικών περιφερειών.
Δηλαδή από το σύνολο αυτών των επεμβατικών πράξεων των DRG’s η επιτροπή χειρουργείου του νοσοκομείου με τη διοίκηση και σε δεύτερο επίπεδο με την ΥΠΕ θα ορίζει ποια κλινική μπορεί να κάνει τι. Τα απογευματινά χειρουργεία γίνονται για ψυχρά χειρουργεία και θα έλεγα, δεν ξέρω αν πρέπει να δεσμεύσω το μέλλον, τουλάχιστον στην αρχή για τα σχετικά πιο απλά και προϊόντος του χρόνου, το σύστημα θα εξελίσσεται. Πραγματικά θλίβομαι όταν ακούω και ιδιαίτερα από γιατρούς ερμηνεία μιας απόφασης λες και δεν έχουν ξαναδιαβάσει ποτέ στη ζωή τους υπουργική απόφαση.
Ακολουθούν ερωτήσεις των δημοσιογράφων
Δημοσιογράφος: Την άλλη εβδομάδα δηλαδή θα ξεκινήσουν τα πρώτα απογευματινά χειρουργεία;
Άδωνις Γεωργιάδης: Ναι, την άλλη εβδομάδα θα έχουν ξεκινήσει σίγουρα. Θα μπορούσαμε και αυτή την εβδομάδα η αλήθεια είναι, δηλαδή έχουμε νοσοκομείο που θα ήθελε να κάνει και σήμερα αλλά έχουμε κανονίσει με τον κύριο Θεμιστοκλέους να τους έχουμε την Παρασκευή σε zoom call, όλους τους διοικητές των νοσοκομείων και θα έχουμε καλύτερη εικόνα της ανταπόκρισης των εκάστοτε νοσοκομείων και του χρονοδιαγράμματος. Γιατί εντάξει δεν μπορούν να ξεκινήσουν όλα τα απογευματινά χειρουργεία σε όλα τα νοσοκομεία ταυτόχρονα. Άλλα νοσοκομεία είναι περισσότερο έτοιμα και θέλανε να κάνουν και σήμερα, άλλα νοσοκομεία είναι λιγότερο έτοιμα και θέλουν κάποιες εβδομάδες για να ετοιμαστούν. Η γενική εικόνα όμως είναι ότι η συμμετοχή θα είναι μεγάλη. Είναι μεγαλύτερη από αυτή που εμείς υπολογίζαμε στην αρχή, άρα προσδοκούμε ότι θα έχουμε σύντομα πολλές ιστορίες να διηγηθούμε από τα λειτουργούντα απογευματινά χειρουργεία. Και προχωράμε βεβαίως και στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης για τα δωρεάν, περίπου σε ενάμισι μήνα αν όλα πάνε καλά από σήμερα.
Μάριος Θεμιστοκλέους: Σχετικά με το σύστημα των DRGs, θα ήθελα να πω ότι οι υπουργικές αποφάσεις έτσι θα βγαίνουν από δω και πέρα με το σύνολο των πράξεων, γιατί πρέπει και το σύστημα να προσαρμόζεται σε αυτές. Τα περισσότερα νοσοκομεία της χώρας είναι πιθανόν να είναι εντός του συστήματος των απογευματινών.
Δημοσιογράφος: Μπορείτε να μας πείτε ποια είναι η διαδικασία για να ενταχθεί μία κλινική ή ένα νοσοκομείο στα απογευματινά χειρουργεία; Την άδεια τη δίνει το Υπουργείο, τη δίνει η Διοίκηση;
Μάριος Θεμιστοκλέους: Όχι δε χρειάζεται καμία άδεια, η φιλοσοφία των συστημάτων και όσων σχεδιάζουμε είναι στην απλότητά τους. Οι γιατροί και η επιτροπή χειρουργείου που περιλαμβάνει και το υπόλοιπο προσωπικό αποφασίζουν και αν έχουν τη δυνατότητα βάζουν απογευματινά χειρουργεία.
Δημοσιογράφος: Είχατε χθες το απόγευμα μια συνάντηση με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και θα ήθελα να ρωτήσω, πως σκέφτεστε να συμμετάσχει η ιδιωτική ασφάλιση σε όλα αυτά;
Άδωνις Γεωργιάδης: Είχα ανακοινώσει από εδώ όταν είπα για τα απογευματινά χειρουργεία ότι θα έχουμε συνάντηση με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών, γιατί, ο στόχος μας ήταν να διερευνήσουμε το δικό τους ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στα απογευματινά χειρουργεία. Εννοώ με την έννοια να παρέχουν στους ασφαλισμένους τους υπηρεσίες μέσω των απογευματινών χειρουργείων του ΕΣΥ. Η χθεσινή μας συνάντηση πήγε πάρα πολύ καλά, το ενδιαφέρον τους ήταν απόλυτο, όλο το συμβούλιο ήταν παρών και όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου είπαν ότι θέλουν οι εταιρείες τους να συμμετάσχουν σε αυτό και έχουμε ήδη ορίσει μία ομάδα εργασίας. Από το Υπουργείο Υγείας θα με εκπροσωπεί ο κύριος Θεμιστοκλέους, από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών έχουν επιλέξει εκεί ένα μέλος του Διοικητικού τους Συμβουλίου για να κάνουμε τη γενική έκφραση βούλησης συνεργασίας ειδική σε μία προγραμματική συμφωνία, η οποία θα οδηγήσει τελικά σε παροχή υπηρεσιών στους συμπολίτες μας μέσω των ασφαλιστήριων συμβολαίων τους τα απογευματινά χειρουργεία όπου θα πληρώνει τα έξοδα η ασφαλιστική τους εταιρεία. Σήμερα που μιλάμε, η πληρωμή είναι «out of pocket», είναι του καθενός από την τσέπη του μέσω του συστήματος των POS που έχουν τα νοσοκομεία. Με μετρητά δηλαδή, για να το πω απλά. Όμως αυτό είναι η πρώτη φάση που θέλουμε να ξεκινήσουμε. Ο σκοπός μας είναι στο μέλλον όλοι οι τρόποι πληρωμής να συμπεριληφθούν.
Πηγή
Author: