Όλα τα καυτά προβλήματα που ταλανίζουν τους Δήμους και τις Περιφέρειες θα αναδειχθούν σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου στις 12:00 το μεσημέρι θα συζητηθεί η Επίκαιρη Επερώτηση «Οι αντοχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εξαντλήθηκαν, απαιτούνται λύσεις τώρα», που κατέθεσε σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, μετά από πρωτοβουλία της Γραμματέα της Κ.Ο. και Υπεύθυνης του Τομέα Εσωτερικών, Ευαγγελίας Λιακούλη.
Απαντήσεις και εξηγήσεις εκ μέρους της Κυβέρνησης έχουν κληθεί να δώσουν οι Υπουργοί Εσωτερικών και Οικονομικών.
Από το Κίνημα Αλλαγής το λόγο αναμένεται να λάβουν οι Βουλευτές:
Ευαγγελία Λιακούλη, Κώστας Σκανδαλίδης, Γιώργος Καμίνης, Γιώργος Μουλκιώτης, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος, Ανδρέας Πουλάς και Απόστολος Πάνας.
Μπορεί να δείτε ζωντανά τη συνεδρίαση στις 12:00 στο Κανάλι της Βουλής (τηλεοπτικά και διαδικτυακά),
ενώ κατωτέρω υπενθυμίζουμε το κείμενο της Επίκαιρης Επερωτήσης που κατέθεσαν όλοι οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής:
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:- Υπουργό Εσωτερικών, Μ. Βορίδη
– Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρα
Θέμα: Οι αντοχές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης εξαντλήθηκαν, απαιτούνται λύσεις τώρα
Σε οριακό τέλμα έχουν περιέλθει οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α’ και Β’ βαθμού, εξαιτίας των κυβερνητικών χειρισμών. Η θεσμική, οικονομική και λειτουργική ασφυξία καθημερινά εντείνεται, τα προβλήματα όχι απλώς παραμένουν άλυτα, αλλά πολλαπλασιάζονται, ενώ Αιρετοί και Υπάλληλοι πασχίζουν αβοήθητοι να φέρουν εις πέρας τα καθήκοντά τους.
Η τοπική δημοκρατία ασφυκτιά, έχοντας υποστεί αλλεπάλληλες απόπειρες χειραγώγησης της λειτουργίας της.
Το θεσμικό “σοκ” που επέφερε ο «Κλεισθένης Ι» των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ακολούθησαν οι βεβιασμένες δόλιες νομοθετικές παρεμβάσεις της ΝΔ, που επιχείρησε να αλλοιώσει τη λαϊκή ετυμηγορία των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, ανατρέποντας τη σύνθεση και τις αρμοδιότητες των συλλογικών οργάνων.
Από τον Αύγουστο του 2019 συνεχώς μέχρι πριν λίγες ημέρες, αναρίθμητες διατάξεις Νομοσχεδίων και ιδίως Τροπολογιών αφαιρούν αρμοδιότητες από τα Δημοτικά/Περιφερειακά Συμβούλια και τις μεταφέρουν στις Οικονομικές Επιτροπές, ήτοι σε συλλογικό όργανο όπου τους συσχετισμούς πλειοψηφίας-μειοψηφιών καθόρισε η νυν Κυβέρνηση με το ν.4623/2019. Αποφάσεις του Γ’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας (760/2022, 2037/2021, 2366/2021) σταδιακά κρίνουν αντισυνταγματικές τις παρεμβάσεις που έλαβαν χώρα αφού είχαν ήδη προηγηθεί οι εκλογές, έχοντας παραπέμψει για τελική κρίση στην Ολομέλεια. Μέχρι τότε, η αβεβαιότητα εξαπλώνεται. Τα Δημοτικά/Περιφερειακά Συμβούλια, τα θεωρητικώς ανώτατα συλλογικά όργανα διακυβέρνησης των Ο.Τ.Α., παρακολουθούν αποψιλωμένα από αρμοδιότητες, απλοί θεατές, τις αποφάσεις να λαμβάνονται ερήμην τους. Συχνότατα δε, εξαναγκάζονται, υποχρεωτικά εκ των πλείστων νόμων της ΝΔ, να εγκρίνουν θέλουν – δεν θέλουν, τετελεσμένα των Οικονομικών Επιτροπών.
Η διαδικασία που περιλαμβάνει «δεσμευτική εισήγηση» της Οικονομικής Επιτροπής, «η οποία εγκρίνεται υποχρεωτικά από το οικείο Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο», διαδικασία που εντάσσει διαρκώς η Κυβέρνηση για κάθε θέμα και με κάθε αφορμή στους Νόμους της, έχει καταντήσει τα Συμβούλια σε “κομπάρσους”.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στην υποβάθμιση της τοπικής δημοκρατίας, διαδραματίζει και ο απαράδεκτος τρόπος διεξαγωγής των συνεδριάσεων «δια περιφοράς».
Υπενθυμίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2019 η Κυβέρνηση με το αρ.184 του ν.4635/2019 νομιμοποίησε Αποφάσεις Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων που είχαν ληφθεί «δια περιφοράς», παύοντας σχετικές ποινικές και πειθαρχικές διώξεις. Με το ίδιο άρθρο, τροποποίησε τα άρθρα 67 και 167 του ν.3852/2010 καθιστώντας πάγια τη δυνατότητα διεξαγωγής συνεδριάσεων «δια περιφοράς», σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα.
Την ίδια στιγμή αναρίθμητα θεσμικά προβλήματα αναμένουν λύσεις. Η καταστατική θέση των Αιρετών παραμένει υποβαθμισμένη. Η μεταρρύθμιση της «πολυεπίπεδης» διακυβέρνησης και της ριζικής ανακατανομής αρμοδιοτήτων, περιορίζεται σε επίπεδο επαναλαμβανόμενων εξαγγελιών και δεν έχει φθάσει στη Βουλή, παρά το γεγονός ότι εδώ και χρόνια, το Σεπτέμβριο του 2019, ρητώς ο Υπουργός Επικρατείας, κ. Γ. Γεραπετρίτης, περιγράφοντας τη «Β’ φάση ανάπτυξης του Επιτελικού Κράτους», ανακοίνωνε ότι «βασική κατεύθυνση είναι να περιέλθουν στις Περιφέρειες και τους Δήμους περίπου το 80 % των συνολικών αρμοδιοτήτων που επαφίενται σε ένα Κράτος».
O έλεγχος νομιμότητας “καρκινοβατεί”, ασκούμενος ακόμα μεταβατικά από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Μέχρι και ο πολλάκις εξαγγελθείς «Ενιαίος Κώδικας Αυτοδιοίκησης» έχει ξεμείνει στα λόγια.
Αντί γνήσιων μεταρρυθμίσεων, η Κυβέρνηση περιορίζεται αφενός μεν σε διαρκείς παρατάσεις των ήδη ισχυόντων, αφετέρου σε κατά παρέκκλιση διαδικασίες. Όσον αφορά τις αυτοδιοικητικές διατάξεις που νομοθετούνται σωρηδόν, αυτές χαρακτηρίζονται από αποσπασματικότητα και δεν αποτελούν παρά προσωρινά “μπαλώματα”, αμφιλεγόμενης σκοπιμότητας και αποτελεσματικότητας, στην τρέχουσα διαχείριση της καθημερινότητας.
Η παραβίαση κάθε έννοιας καλής νομοθέτησης τείνει να γίνει κανόνας.
Οι Αιρετοί στις συνεδριάσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.) συχνά συζητούν ότι η Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση αιφνιδιάζεται, μαθαίνοντας εκ των υστέρων την ψήφιση ρυθμίσεων που την αφορούν χωρίς επισήμως να ζητηθεί η γνώμη της, ενώ δεν λείπουν περιπτώσεις που παρέχει τεκμηριωμένες γνώμες και προτάσεις, αλλά αυτές “πετιούνται στον κάλαθο των αχρήστων”.
Παράλληλα, όπως επανειλημμένως το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής έχει αναδείξει με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις, η ενεργειακή κρίση και η “καταιγίδα” ανατιμήσεων εκτινάσσουν το κόστος καθημερινής λειτουργίας και παροχής υπηρεσιών προς τους δημότες. Το αδιέξοδο είναι δραματικό και για τα Νομικά Πρόσωπα και τις Επιχειρήσεις των Ο.Τ.Α., όπως τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης – Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α.). Σύμφωνα με Ανακοίνωση της Κ.Ε.Δ.Ε., μετά την Έκτακτη Συνάντηση των Δημάρχων την 18η/3/2022,«οι Δήμοι από 360 εκ. ευρώ το χρόνο για ρεύμα, καύσιμα και θέρμανση, αν όλη η χρονιά πάει έτσι και δεν αποκλιμακωθούν οι τιμές, το κόστος θα εκτοξευτεί στο 1 δις ευρώ».
Η Ε.Δ.Ε.Υ.Α. στην από 8/4/2022 Επιστολή προς τους συναρμόδιους Υπουργούς τονίζει πως «το ενεργειακό κόστος των Δ.Ε.Υ.Α. παραμένει μη διαχειρίσιμο, ενώ από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι έχει δημιουργηθεί ένα χρέος που υπερβαίνει τα 50 εκ. ευρώ».
Ο κίνδυνος μετακύλισης νέων βαρών στις “πλάτες” των δημοτών μέσω διόγκωσης των δημοτικών τελών είναι απειλητικά παρών, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι σειρά δημοτικών υπηρεσιών έχουν εκ του νόμου ανταποδοτικό χαρακτήρα στην κάλυψη των δαπανών λειτουργίας τους.
Οικονομικά προβλήματα ανακύπτουν, επίσης, εξαιτίας καταγγελλόμενων υπέρμετρων καθυστερήσεων στην απόδοση στους Δήμους των δημοτικών τελών που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών Εταιρειών παροχής ενέργειας. Όπως επισημαίνουν Αιρετοί, ορισμένοι από τους παρόχους ενέργειας δεν αποδίδουν στους Δήμους τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού που έχουν ήδη εισπράξει από τους πολίτες δια των λογαριασμών ρεύματος.
Η δημοσιονομική αβεβαιότητα κορυφώνεται, τόσο για τους Δήμους όσο και για “τις τσέπες” των πολιτών, εξαιτίας και του τέλους ταφής απορριμμάτων, που “φορτώθηκε” στην Αυτοδιοίκηση από 1.1.2022, χωρίς να ευθύνεται αυτή για τις αποφάσεις, τις καθυστερήσεις και τους λανθασμένους χειρισμούς που βαρύνουν το Κεντρικό Κράτος.
Όσο για τη δημοσιονομική διαχείριση και τις βασικές αρχές των προϋπολογισμών ως προς τη διάκριση και χρήση επιμέρους κατηγοριών εσόδων και εξόδων, έχουν πλέον διαβρωθεί, από προσωρινές παρεκκλίσεις που όλο επιμηκύνονται στο χρόνο.
Οι καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες του Προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης», όπως έχουμε συχνά επισημάνει, προκαλούν διαρκείς αντιδράσεις.
Ο ενεργός ρόλος και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης στην Προγραμματική Περίοδο 2021-2027και στο Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, παραμένει εκκρεμής.
Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις για τη ναυαγοσωστική κάλυψη των ακτών καθυστερούν, παρά την ανάγκη να μην επαναληφθούν τα δυσεπίλυτα προβλήματα του προηγούμενου καλοκαιριού και να καλυφθεί εγκαίρως και πλήρως το επιπλέον κόστος εκατομμυρίων που επιβαρύνει τους Δήμους για την εφαρμογή του σχετικού π.δ. 71/2020.
Υπενθυμίζεται ότι οι ανωτέρω οικονομικές δυσχέρειες, που ενδεικτικώς σημειώνονται, ήρθαν να προστεθούν στην οικονομική δυσπραγία που ήδη είχε προκαλέσει στους Ο.Τ.Α. η πανδημία.
Ταυτοχρόνως, η κατάσταση διαμορφώνεται εξίσου ζοφερή για το Ανθρώπινο Δυναμικό Δήμων και Περιφερειών.
Η υποστελέχωση καλά κρατεί, θέτοντας ανυπέρβλητα εμπόδια στην ομαλή άσκηση των αρμοδιοτήτων και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, και καθιστώντας “Γολγοθά” το έργο των εργαζομένων.
Το «Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας» προκαλεί εκρηκτικές καταστάσεις. Οι Αιρετοί, από τη μια πλευρά, διεκδικούν να θεσμοθετηθεί σύμφωνη γνώμη Δημάρχου σε κάθε περίπτωση ως αναγκαία προϋπόθεση πριν “τη φυγή” Δημοτικών Υπαλλήλων. Οι Δημοτικοί Υπάλληλοι, από την άλλη, διεκδικούν ίσους όρους συμμετοχής τους στην Κινητικότητα, χωρίς “κόφτες” που να τους κρατούν εγκλωβισμένους.
Οι εργαζόμενοι στους Δήμους αντιδρούν για τις παρεμβάσεις της Κυβέρνησης που προωθούν την ιδιωτικοποίηση κομβικών υπηρεσιών, όπως για τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του αρ.61 του ν.3979/2011 (με τις τροποποιήσεις του αρ.178 του ν.4635/2019, του αρ.117 του ν.4674/2020 και τουαρ.57 του ν.4795/2021), αλλά και για το νέο “κατασκεύασμα” των «Αναπτυξιακών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης» του ν.4674/2020 με τις πολλαπλές μεταβολές του.
Όσον αφορά δε τη στελέχωση σε τακτικό προσωπικό, για τις μόνιμες προσλήψεις οι οποίες, μετά από μακρά καθυστέρηση, συμπεριλήφθηκαν στην Προκήρυξη 13K/2021 δεν έχουν εκδοθεί αποτελέσματα, ενώ για τις μόνιμες προσλήψεις του 2022 υπάρχει αναστάτωση για τα αιτήματα που “κόπηκαν” και τα ακριβή κριτήρια που εφαρμόστηκαν. Μεγάλη καθυστέρηση χαρακτηρίζει την 4Κ/2020Προκήρυξη για το «Βοήθεια στο Σπίτι», που ενώ δημοσιεύθηκε την 18η/5/2020, τα πρώτα προσωρινά αποτελέσματα εκδόθηκαν την 14η/2/2022, αφήνοντας εκτός Προσωρινών Πινάκων δεκάδες από τους νυν –πολυετώς υπηρετούντες- εργαζομένους.
Για τις κρίσεις Προϊσταμένων στους Δήμους, η επί μακρόν αναμενόμενη Εγκύκλιος εστάλη τελικά το Μάρτιο του 2022 και δεν αφορά καν όλες τις Υπηρεσίες (όπως τη Δημοτική Αστυνομία και τα Κ.Ε.Π.).
Για την αξιολόγηση του προσωπικού, ερωτήματα γεννούν οι νέες μεταβολές που θα επιφέρει το επικείμενο Νομοσχέδιο.
Στο πεδίο της Δημοτικής Αστυνομίας, η Κυβέρνηση από πέρυσι το Νοέμβριο έχει συγκροτήσει Ομάδα Εργασίας για την επικαιροποίηση και αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει τις αρμοδιότητες και τα θέματα υπηρεσιακής κατάστασης του ειδικού ένστολου προσωπικού, ακόμα όμως δεν έχει γνωστοποιηθεί κανένα αποτέλεσμα.
Και παρά το ότι οι εργαζόμενοι προσφέρουν τα μέγιστα, πολλοί εξ αυτών με κίνδυνο της ατομικής τους υγείας και ακεραιότητας στην 1η γραμμή, έχουν να αντιμετωπίσουν τα “ήξεις, αφίξεις” της Κυβέρνησης όσον αφορά το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Οι εργαζόμενοι στα ΚΔΑΠ και ΚΔΑΠ-ΑμεΑ, καθώς και στις Κοινωνικές Δομές για την αντιμετώπιση της φτώχειας, αγωνιούν για οριστικές λύσεις βιωσιμότητας και χρηματοδότησης.
Δεδομένου ότι τα αναφερόμενα στην παρούσα αφορούν τους 332 Δήμους, τις 13 Περιφέρειες, τα εκατοντάδες Νομικά Πρόσωπα, Επιχειρήσεις και Συνδέσμους Ο.Τ.Α. σε όλη τη Χώρα, καθώς και χιλιάδες Αιρετούς και Υπαλλήλους.
Δεδομένου ότι έχει υπερβεί κάθε όριο η μη επίλυση των θεσμικών εκκρεμοτήτων, η μετατροπή των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων σε διακοσμητικά όργανα, η άνωθεν υποβάθμιση της τοπικής δημοκρατίας, ο παραγκωνισμός των συλλογικών οργάνων Αιρετών και Υπαλλήλων από τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τους ίδιους.
Δεδομένου ότι οι Ο.Τ.Α., αντί να αποτελούν -ως θα έπρεπε- μοχλούς αναπτυξιακής αναγέννησης της πατρίδας μας, πασχίζουν σε μια μίζερη διαχείριση οικονομικής επιβίωσης, εγκλωβισμένοι στην ενεργειακή κρίση, στις ανατιμήσεις, στη διόγκωση δαπανών με ταυτόχρονη συρρίκνωση εσόδων, σε αναχρονιστικές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις καθυστερήσεων και ματαιώσεων.
Δεδομένου ότι οι Υπάλληλοι Δήμων και Περιφερειών αξίζουν τη στήριξη της Πολιτείας στην επίλυση των προβλημάτων τους και στη διασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας, καθώς, παρά τα εμπόδια και τις διαδοχικές κρίσεις, καταφέρνουν να επιτελούν κρίσιμο έργο, αποτελώντας “σημείο αναφοράς” για τις τοπικές κοινωνίες, πρωτίστως για τους ευάλωτους συμπολίτες μας.
Δεδομένου ότι από την αυτοδιοικητική ατζέντα της Κυβέρνησης απουσιάζει το γνήσιο ενδιαφέρον για τις σύγχρονες προκλήσεις, όπως την κλιματική κρίση, την ενεργειακή αυτονόμηση των αυτοδιοικητικών δομών, την ανθεκτικότητα των πόλεων, τον καινοτόμο ψηφιακό μετασχηματισμό, τον πρωταγωνιστικό ρόλο της νέας γενιάς στη διαμόρφωση τοπικών πολιτικών, την αποτελεσματική κοινωνική πολιτική, τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Δεδομένου ότι για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής η Αποκέντρωση αποτελούσε και αποτελεί προτεραιότητα και το έχουμε αποδείξει εμπράκτως και διαχρονικώς με τολμηρές μεταρρυθμίσεις.
Δεδομένου ότι η Παράταξή μας εμπιστεύεται τους Ο.Τ.Α. και πιστεύει ότι η γενναία ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης, βάσει των αρχών της εγγύτητας και της επικουρικότητας, με ταυτόχρονη διασφάλιση όλων των αναγκαίων μέσων, σε ένα πλαίσιο απόλυτης διαφάνειας και λογοδοσίας, μπορεί να αποτελέσει την απάντηση σε πλείστες “κακοδαιμονίες” του Ελληνικού Κράτους.
Επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1) Για το σχέδιο της Κυβέρνησης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς τόσα χρόνια, από το 2019 μέχρι σήμερα, οι νομοθετικές πρωτοβουλίες περιορίζονται σε αποσπασματικές επιμέρους ρυθμίσεις και παρατάσεις των ήδη ισχυόντων.
2) Για τo περιεχόμενο και το ακριβές χρονοδιάγραμμα της «μεταρρύθμισης» ανακατανομής και αποσαφήνισης των αρμοδιοτήτων Κεντρικού Κράτους – Αποκεντρωμένων Διοικήσεων – Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που η Κυβέρνηση επανειλημμένως εξαγγέλλει.
3) Για το εάν προτίθενται να βάλουν επιτέλους τέλος στο μεταβατικό στάδιο ελέγχου νομιμότητας επί των πράξεων των Ο.Τ.Α. από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στην κατεύθυνση ίδρυσης Αυτοτελών Υπηρεσιών Εποπτείας, όπως τις προέβλεψε το ΠΑΣΟΚ το 2010.
4) Για τις συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «δια περιφοράς» και ειδικότερα τον ακριβή αριθμό τους μέχρι σήμερα, αλλά και τους λόγους που διατηρείται σε ισχύ η εν λόγω δυνατότητα, ενώ η τεχνολογία σε κάθε περίπτωση παρέχει τη δυνατότητα διεξαγωγής συνεδριάσεων δια τηλεδιάσκεψης.
5) Για την αναγκαία αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των Αιρετών.
6) Για την κυβερνητική προετοιμασία, ώστε η Πολιτεία να επιδείξει άμεσα αντανακλαστικά στην περίπτωση που η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως ακριβώς το Γ’ Τμήμα αυτού, κρίνει αντισυνταγματικές τις νομοθετικές παρεμβάσεις που η Κυβέρνηση επέφερε στο σύστημα διακυβέρνησης των Ο.Τ.Α., ενώ ήδη είχαν προηγηθεί οι αυτοδιοικητικές εκλογές.
7) Για τη σωρεία προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους Υπαλλήλους Δήμων και Περιφερειών και ενδεικτικώς αποτυπώνονται ανωτέρω.
8) Για τη δραματική υποστελέχωση που ταλανίζει τους Ο.Τ.Α., ιδίως τους μικρούς και απομακρυσμένους Δήμους στην περιφέρεια.
9) Για τις πρωτοβουλίες, που είναι απαραίτητο να αναλάβουν άμεσα, πέρα από επαναλαμβανόμενες συσκέψεις άνευ απτού αποτελέσματος και εκτός από κατανομές χρημάτων που ήδη είχαν προϋπολογιστεί στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.), ώστε να επιβιώσουν οι Δήμοι, οι Περιφέρειες και τα Νομικά τους Πρόσωπα μέσα στη δίνη της ενεργειακής κρίσης και των αλματωδών ανατιμήσεων, που “τινάζουν στον αέρα” τους προϋπολογισμούς τους, τα έργα και τις υπηρεσίες προς τους πολίτες.
10) Για τα επείγοντα δημοσιονομικά προβλήματα που συσσωρεύονται, παραδείγματα των οποίων επισημαίνουμε ανωτέρω.
11) Για τις ενέργειες στις οποίες θα προβούν, προκειμένου να γίνει πράξη η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης, όπως προβλέπεται στο άρθρο 102 του Συντάγματος, να αποτελέσει παρελθόν η ετεροδιοίκηση, να αρθεί ο υπερ-συγκεντρωτισμός και να μην εξαρτάται η δημοτική και περιφερειακή δράση, στην παραμικρή λεπτομέρειά της, από την “επαιτεία” για τις υπογραφές του Υπουργού.
Πηγή
Author: