ΦιλόΔημος: Νέα χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ για τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία – Στα 2 δισ. ευρώ τα Προγράμματα που είναι διαθέσιμα στους Δήμους

O Υπουργός Εσωτερικών τόνισε ότι το νέο πρόγραμμα αποτελεί μέρος της συνολικότερης στρατηγικής που υλοποιεί η κυβέρνηση για την αναβάθμιση των λιμανιών και των υποδομών τους, επισημαίνοντας ότι ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη δεκάδες έργα σε λιμενικές υποδομές σε όλη τη χώρα, για την αναβάθμιση μαρίνων, για την επέκταση των λιμανιών και τη σύνδεσή τους με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Όπως γίνεται με όλα τα προγράμματα του «ΦιλόΔημου» έτσι και αυτό σχεδιάστηκε για να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες, με συγκεκριμένα κριτήρια και όχι για να μοιραστούν χρήματα δεξιά και αριστερά, όπως γινόταν στο παρελθόν.

Ο κ. Χαρίτσης υπογράμμισε την επιτυχία των προγραμμάτων «ΦιλόΔημος Ι» και «ΦιλόΔημος ΙΙ», τα οποία δημιουργήθηκαν για να καλύψουν τις πολύ μεγάλες ανάγκες σε υποδομές στις τοπικές κοινωνίες και για έργα, που θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί εδώ και δεκαετίες. Ο αρχικός προϋπολογισμός των 500 εκατομμυρίων ευρώ έχει υπερκαλυφθεί πάνω από τέσσερις φορές και από τα προγράμματα που έχουν προκηρυχθεί μέχρι σήμερα, έχουν ενεργοποιηθεί και είναι διαθέσιμα για τους Δήμους 2 δισ.  ευρώ.

Ο Υπουργός Εσωτερικών παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι εντάξεις στον «ΦιλόΔημο» από τις 15 Ιουνίου 2018 έως σήμερα- μέσα σε μόλις επτά μήνες – έφθασαν τα 1,05 δισ. ευρώ και προανήγγειλε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογράψει την ένταξη 85 νέων έργων, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 172 εκατ. ευρώ. Τις επόμενες ημέρες θα γίνουν και οι πρώτες εντάξεις 21 αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, με προϋπολογισμό 52 εκατ. Ευρώ.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τόνισε ότι σε μια πολυνησιακή χώρα όπως η Ελλάδα με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρώπη, το λιμάνι είναι αυτό που συνεισφέρει στη βελτίωση της ακτοπλοΐας, της ναυτιλίας και στην ανάπτυξη του τουρισμού. Φιλοδοξία του Υπουργείου είναι τα λιμάνια να γίνουν πυρήνες ανταγωνιστικότητας και καινοτομίας αλλά και κύτταρο ζωής. Η πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στοχεύει στην υποστήριξη και στην ανάπτυξη των λιμανιών με όραμα να πρωταγωνιστήσουν την επόμενη μέρα και να γίνουν όχι μόνο βιώσιμα, αλλά και να ενισχυθούν λειτουργικά προκειμένου να βοηθήσουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μας.

Μέσα από το πρόγραμμα «ΦιλόΔημος ΙΙ» θα υπάρξει μια συγκροτημένη πολιτική ανάπτυξης μελετών για όλα τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, που θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα εκπόνησης masterplan για τα λιμάνια εθνικής σημασίας, τη δυνατότητα εκπόνησης προγραμμάτων έργων ανάπτυξης λιμένων για τα λιμάνια μείζονος σημασίας, αλλά και την εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα λιμάνια τοπικής σημασίας, με την ελάχιστη δυνατή γραφειοκρατία.

Ο κ. Σαντορινιός ευχαρίστησε τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Χρήστο Λαμπρίδη, έναν πολύτιμο συνεργάτη σε αυτή την προσπάθεια, αλλά πάνω απ’ όλα τον Υπουργό Εσωτερικών Αλέξη Χαρίτση, οποίος έχει αγκαλιάσει τα νησιά και με τη στήριξή του υλοποιήθηκε το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα, καθώς και το Μεταφορικό Ισοδύναμο.

Aκολουθεί απομαγνητοφωνημένο, το πλήρες κείμενο της κοινής συνέντευξης τύπου.

 YΠΟΥΡΓΟΣ: Καλησπέρα σε όλες και όλους. Να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας. Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να σας παρουσιάσουμε μια νέα πρόσκληση του Προγράμματος Χρηματοδότησης των ΟΤΑ «ΦιλόΔημος».

                        Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με δυο εισαγωγικά λόγια αφού πρώτα καλωσορίσω στο Υπουργείο μας τον Αναπληρωτή Υπουργό Νησιωτικής Πολιτικής τον Νεκτάριο Σαντορινιό και τον Γενικό Γραμματέα τον Χρήστο Λαμπρίδη. Είναι εδώ μαζί μας και ο Κώστας Πουλάκης Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου μας και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ ο κ. Γκοτσόπουλος.

                        Όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά τα ζητήματα της χρηματοδότησης συνιστούν ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι δήμοι μέσα στην κρίση. Έχουμε ξεκινήσει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια το τελευταίο διάστημα, ουσιαστικά από πέρυσι, το 2018 και το 2019 θα τη συνεχίσουμε για να αντιστρέψουμε αυτή την υποχρηματοδότηση, η οποία επικράτησε τα προηγούμενα χρόνια και για φέτος προβλέπουμε από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους αύξηση – για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά -των ΚΑΠ, των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, κατά 37 εκατομμύρια ευρώ. Είναι μια μικρή, αλλά σημαντική αύξηση, που δείχνει ακριβώς την τάση την οποία θέλουμε να ακολουθήσουμε για τα επόμενα χρόνια.

                        Πέρα όμως από τον τακτικό προϋπολογισμό και τις χρηματοδοτήσεις που αυτός προβλέπει για την Αυτοδιοίκηση, εξ αρχής είχαμε πει ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό να βρούμε τον τρόπο να χρηματοδοτήσουμε την υλοποίηση έργων, έργων τα οποία βρίσκονται σε εκκρεμότητα σε όλη τη χώρα και τα οποία απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

                        Και πριν ακόμα από την κρίση, πάρα πολλά έργα, πολύ σημαντικάγια τις τοπικές υποδομές, δεν υλοποιήθηκαν, ακόμα και όταν υπήρχαν μεγαλύτερες χρηματοδοτικές δυνατότητες.

                        Σε αυτή την κατεύθυνση λοιπόν, προχωρήσαμε στην εκπόνηση των προγραμμάτων, που γνωρίζετε πάρα πολύ καλά πλέον όλοι, «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι» και «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ», τα οποία αντιμετωπίζονται πάρα πολύ θετικά από όλους τους Φορείς της Αυτοδιοίκησης και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου πάρα πολύ σημαντικό.

                        Προγράμματα τα οποία χρηματοδοτούν, χωρίς καμία επιβάρυνση για τους δήμους, σημαντικά έργα στην ύδρευση, την αποχέτευση, τη διαχείριση απορριμμάτων, την αντιπλημμυρική προστασία, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, τη συντήρηση κατασκευή και αξιοποίηση δημοτικών κτιρίων, την αξιοποίηση δηλαδή του κτιριακού αποθέματος των δήμων.

                        Να σας δώσω και κάποια επικαιροποιημένα ποσοτικά στοιχεία για το πού βρισκόμαστε σήμερα και σήμερα είναι πραγματικά μια σημαντική μέρα, καθώς είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι πλέον από τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ έχουν ενεργοποιηθεί, δηλαδή είναι διαθέσιμα προς τους Δήμους κονδύλια τα οποία ξεπερνούν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

                        Και νομίζω ότι δείχνει ακριβώς αυτή την πολύ μεγάλη πρόοδο που έχουμε στην ενεργοποίηση των σχετικών προγραμμάτων.  Υπενθυμίζω ότι ξεκινήσαμε μόλις πριν από λίγους μήνες, πριν από περίπου 7 μήνες, με έναν αρχικό προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια ευρώ.

                        Το ότι έχουμε φτάσει σήμερα σε αυτό το σημείο, νομίζω ότι είναι η καλύτερη απόδειξη της μεγάλης αυτής επιτυχίας. Πολύ σημαντικό όμως στοιχείο είναι επίσης το γεγονός ότι ήδη περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ, πάνω δηλαδή από το 50% αυτών των διαθέσιμων κονδυλίων, έχουν αντιστοιχηθεί σε εντάξεις έργων. Δηλαδή έχουμε έργα τα οποία ήδη έχουν αξιολογηθεί και έχουν ενταχθεί σε αυτά τα προγράμματα και ξεπερνούν σε προϋπολογισμό το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

                        Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι σε προηγούμενες περιόδους και με αντίστοιχα προγράμματα καθυστερούσαν πάρα πολύ οι διαδικασίες αξιολόγησης των προτάσεων. Είναι πολύ σημαντικό ότι οι δήμοι γνωρίζουν πλέον και αυτό έγινε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, σε πολύ λίγους μήνες, ότι τα έργα τους έχουν ενταχθεί στα συγκεκριμένα προγράμματα.

                        Το ποσό αυτό για να έχουμε και μια τάξη μεγέθους είναι εφάμιλλο, σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνει το συνολικό προϋπολογισμό που έχει ένα περιφερειακό επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για το σύνολο μιας 7ετούς προγραμματικής περιόδου. Μιλάμε για πάρα πολλές σημαντικές χρηματοδοτικές ανάσες που δίνονται μέσα από αυτά τα προγράμματα για τους δήμους σε όλη τη χώρα.

                        Να πω επίσης και κλείνοντας αυτή την εισαγωγική τοποθέτηση για το πού βρισκόμαστε με τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, ότι αυτές τις μέρες ήδη έχει καταρτιστεί η σχετική λίστα – θα το ανακοινώσουμε σε πολύ λίγες μέρες – και προχωρούν οι υπογραφές για την ένταξη των 85 πρώτων έργων με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 172 εκατομμύρια ευρώ για το πρόγραμμα αντιπλημμυρικής προστασίας.

                        Είναι μια πάρα πολύ σημαντική πρόσκληση του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ, η οποία δίνει τη δυνατότητα για την υλοποίηση έργων σε ζώνες δυνητικά υψηλού κινδύνου πλημμύρας των υδατικών διαμερισμάτων της χώρας, όπως αυτές έχουν χαρακτηριστεί. Γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά όλοι πόσο μεγάλες είναι οι ανάγκες για την αντιπλημμυρική προστασία στο σύνολο της χώρας.

                        Είναι νομίζω πολύ σημαντικό το γεγονός ότι προχωράμε στην έγκαιρη ενεργοποίηση αυτού του προγράμματος για τα αντιπλημμυρικά έργα στο σύνολο της επικράτειας.

                        Βεβαίως αυτές οι επιτυχίες που έχουμε με το ΦΙΛΟΔΗΜΟ δεν θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα χωρίς τη συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία, με τους φορείς πολιτικής οι οποίοι παίζουν κομβικό ρόλο σε όλη αυτή την προσπάθεια. Γνωρίζετε βεβαίως πάρα πολύ καλά για τη συνεργασία που υπάρχει με το Υπουργείο Οικονομίας σε σχέση με τη διασφάλιση της χρηματοδότησης από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

                        Είναι όμως πολύ σημαντικό, ακριβώς επειδή μιλάμε για προγράμματα τα οποία έχουν να κάνουν με έργα, τα οποία θέλουμε να είναι ώριμα, θέλουμε να είναι έργα τα οποία να μπορούν να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα, να συνεργαζόμαστε με τα υπουργεία που γνωρίζουν πάρα πολύ καλά τις ανάγκες σε κάθε κατηγορία έργων.

                        Έτσι και σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να ανακοινώσουμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα. Για πρώτη φορά προκηρύσσεται ένα πρόγραμμα τόσο ολοκληρωμένο και συγκροτημένο για τη χρηματοδότηση δημοτικών λιμενικών ταμείων με προϋπολογισμό 20 εκατομμύρια ευρώ. Ένα πρόγραμμα το οποίο είναι αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας με το υπουργείο Νησιωτικής Πολιτικής και θέλω εδώ να ευχαριστήσω και τον Αναπληρωτή Υπουργό και τον Γενικό Γραμματέα για τη συνεργασία.

                        Ένα πρόγραμμα πολύ σημαντικό καθώς θα χρηματοδοτήσει την εκπόνηση ή την επικαιροποίηση ήδη υπαρχουσών μελετών και σχεδίων για την κατασκευή, βελτίωση και συντήρηση λιμενικών υποδομών όπου αυτές είναι στην αρμοδιότητα και τη διαχείριση των δημοτικών λιμενικών ταμείων.

                        Δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω ιδιαιτέρως για το πόσο σημαντικά είναι τα λιμάνια όλης  της χώρας στην εθνική προσπάθεια η οποία γίνεται για την παραγωγική ανασυγκρότηση. Η δυνατότητα που δίνεται από αυτό το πρόγραμμα με αρχικό προϋπολογισμό 20 εκατομμύρια ευρώ για τη χρηματοδότηση των δημοτικών λιμενικών ταμείων, είναι νομίζω, μια εξέλιξη πάρα πολύ θετική, μια εξέλιξη η οποία αφορά βεβαίως και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία κατά προτεραιότητα και τις μη προνομιούχες περιοχές, περιοχές οι οποίες η επένδυση στο τοπικό λιμάνι μπορεί να κάνει τη διαφορά συνολικά για την αναπτυξιακή προοπτική ενός νησιού. Και με αυτή την έννοια νομίζουμε ότι είναι ένα πρόγραμμα το οποίο έρχεται να ανταποκριθεί σε πραγματικές, σε υπαρκτές ανάγκες, όπως αυτές αποτυπώθηκαν και στην δουλειά η οποία έγινε από το αρμόδιο υπουργείο Νησιωτικής Πολιτικής.

                        Δεν χρειάζεται να επεκταθώ περισσότερο. Θα μου επιτρέψετε να δώσω το λόγο στον Αναπληρωτή Υπουργό το Νεκτάριο Σαντορινιό για να μας πει περισσότερα για τη συγκεκριμένη πρόσκληση. Σας ευχαριστώ.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Ευχαριστώ κ. Υπουργέ. Να σας καλημερίσω κι εγώ, θα συνεχίσω από εκεί που σταμάτησε ο Υπουργός και θα πω ότι τα λιμάνια ιδιαίτερα στη χώρα μας είναι ένα βασικό εργαλείο ανάπτυξης αλλά και πηγής ζωής για πάρα πολλές περιοχές της χώρας μας.

Είμαστε η πλέον πολυνησιακή χώρα της Ευρώπης. Το λιμάνι είναι αυτό που φέρνει τη ζωή, που φέρνει την ανάπτυξη, που φέρνει τελικά την πρόοδο για κάθε πολίτη που βρίσκεται στα νησιά.

Αλλά είμαστε ταυτόχρονα και η περιοχή με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρώπη με πολλά λιμάνια και στο χερσαίο χώρο, στα οποία δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή.

Η πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στοχεύει στην υποστήριξη και στην ανάπτυξη των λιμανιών. Έχουμε όραμα τα λιμάνια μας να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα της χώρας, να γίνουν όχι μόνο βιώσιμα, αλλά και να ενισχυθούν λειτουργικά προκειμένου να βοηθήσουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μας.

Γιατί τα λιμάνια είναι αυτά που θα συνεισφέρουν στην ανάπτυξη του τουρισμού, στη βελτίωση της ακτοπλοΐας, στη βελτίωση της ναυτιλίας.  Φιλοδοξούμε τα λιμάνια να γίνουν πυρήνες ανταγωνιστικός και καινοτομίας αλλά και κύτταρο ζωής.

Τα τελευταία τέσσερα χρόνια με ένα συνδυασμό δράσεων έχουμε καταφέρει να χρηματοδοτήσουμε αρκετά έργα στα λιμάνια και κυρίως μικρά έργα για να μπορέσουν τα λιμάνια μας να είναι λειτουργικά. Αλλά αυτό δεν είναι το αναπτυξιακό όραμα.

Γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να υπάρξει μια συγκροτημένη πολιτική εφαρμογής ανάπτυξης μελετών η οποία εξασφαλίζεται μέσα από το πρόγραμμα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ.

Είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι αυτή η πολιτική ανακοινώνεται για όλα τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Να υπενθυμίσω βέβαια ότι υπό άλλη ιδιότητα του Υπουργού, στο Υπουργείο Ανάπτυξης και με τη δική μου στο Υπουργείο Ναυτιλίας είχαμε συνεργαστεί για τη  νησιωτική πολιτική και είχαμε κάνει ένα πρόγραμμα για την ανάπτυξη των νησιών, του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου ύψους 1,21 εκατομμυρίων όπου και εκεί υπήρχαν αρκετά έργα για τα λιμάνια μας.

Πραγματικά πλέον το όνομα του Αλέξη Χαρίτση είναι συνυφασμένο με τη νησιωτικότητα και νομίζω ότι οι νησιώτες τον εκτιμούν πάρα πολύ γιατί πραγματικά έχει δώσει πνοή στα λιμάνια μας και στα νησιά μας.

Ταυτόχρονα βέβαια υπάρχουν και σημαντικές χρηματοδοτήσεις από το Υπουργείο Υποδομών για κάποια συγκεκριμένα λιμάνια, όπως για παράδειγμα το λιμάνι της Σαντορίνης.

Πιστεύω ότι έχουμε αποδείξει ότι αν και στο προηγούμενο προγραμματικό πλαίσιο οι χρηματοδοτήσεις για τα λιμάνια λόγω του προγραμματισμού που είχε γίνει από την προηγούμενη Κυβέρνηση ήταν πάρα πολύ μικρές, βοηθήσαμε τα λιμάνια μας μέσα από τα χρήματα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Όμως σήμερα με την προσθήκη αυτού του προγράμματος που θα κάνει πλέον ώριμα έργα για την ανάπτυξη των λιμανιών, αλλά και με την ανάπτυξη της λιμενικής στρατηγικής της χώρας με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής θα μπορέσουμε να έχουμε έτοιμες μελέτες για το επόμενο προγραμματικό πλαίσιο προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε περισσότερα για τα νησιά μας, περισσότερα για τα λιμάνια μας.

Η πρόσκληση αυτή εντάσσεται στον Άξονα προτεραιότητας του ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ «Τοπική ανάπτυξη και προστασία του περιβάλλοντος» και προβλέπει τη χρηματοδότηση για σύνταξη ή επικαιροποίηση τεχνικών μελετών για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών.

Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει και τεχνικός σύμβουλος ο οποίος δεν θα κάνει μελέτες, αλλά θα επιβλέπει τις μελέτες που θα υλοποιούνται στα 76 Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία.

Διότι δυστυχώς τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία είναι φοβερά υποστελεχωμένα, με αποτέλεσμα όσα χρήματα και να τους δώσεις να μην μπορούν να τα απορροφήσουν. Άρα για πρώτη φορά τους δίνεται η δυνατότητα να υπάρξει ένας τεχνικός σύμβουλος για να προχωρήσουν τα έργα.

Θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα εκπόνησης masterplan για τα λιμάνια εθνικής σημασίας, τη δυνατότητα εκπόνησης προγραμμάτων έργων ανάπτυξης λιμένων για τα λιμάνια μείζονος σημασίας, αλλά και την εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα λιμάνια τοπικής σημασίας.

Ακόμη θα υπάρχει η δυνατότητα ακτομηχανικών μελετών, τοπογραφικών μελετών, γεωτεχνικών μελετών, μελετών ηλεκτρομηχανολογικών και οριοθέτηση χερσαίων Ζωνών αλλά και μελέτες εξομοίωσης χερσαίων Ζωνών.

Ξέρετε το μεγάλο πρόβλημα που έχουμε στα λιμάνια της χώρας είναι ότι τα περισσότερο είναι παράνομα και πολλά από αυτά δεν έχουν χερσαία Ζώνη λιμένος. Έχουμε δώσει νομοθετικά τη δυνατότητα με τον 4504 να νομιμοποιηθούν όμως έχουμε το πρόβλημα ότι δεν έχουν οριοθετηθεί οι χερσαίες Ζώνες λιμένα και μέσα από αυτό το πρόγραμμα θα μπορέσουμε να βοηθήσουμε τα λιμάνια.

Όπως είπε και ο Υπουργός είναι η πρώτη φορά που ένα συγκροτημένο σχέδιο για την προετοιμασία των λιμανιών δίνεται μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ιδιαίτερα από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ.

Για πρώτη φορά η πρόσκληση είναι έτσι διαμορφωμένη ώστε να υπάρχει ελάχιστη γραφειοκρατία. Και υπάρχει η δυνατότητα ανά Λιμενικό Ταμείο για κάθε νησί να καταθέτει ένα τεχνικό δελτίο με το σύνολο των μελετών που θέλει να εκπονήσει για τα λιμάνια του νησιού.

Αυτό νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί θα μειώσει τον γραφειοκρατικό φόρτο τουλάχιστον στη φάση της ένταξης των προγραμμάτων, για τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, που όπως είπα είναι υποστελεχωμένα.

Για παράδειγμα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου που έχει τέσσερα νησιά, όσα έργα και να θέλει να κάνει στα λιμάνια των νησιών αυτών θα καταθέσει τέσσερα τεχνικά δελτία. Αυτό καταλαβαίνετε ότι θα διευκολύνει πολύ τη ζωή των ανθρώπων που βρίσκονται στα Λιμενικά Ταμεία.

Επομένως σήμερα είναι μια πολύ σημαντική μέρα για τα λιμάνια της χώρα μας, για τα νησιά της χώρας μας, για τις περιοχές που βρίσκονται στις ακτές της χώρας μας.

Εγώ θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τις ομάδες των Υπουργείων που δούλεψαν για να έχουμε αυτό το αποτέλεσμα. Γιατί πίσω από εμάς, βρίσκονται άνθρωποι που έδωσαν πάρα πολλές ώρες για να μπορέσουμε να φτάσουμε σήμερα εδώ.

Θέλω να ευχαριστήσω τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής τον κ. Χρήστο Λαμπρίδη, ο οποίος είναι ένας πολύτιμος συνεργάτης σε αυτή την προσπάθεια, αλλά πάνω απ’ όλα θέλω να ευχαριστήσω τον Αλέξη Χαρίτση γιατί όπως είπα πριν είναι ένας άνθρωπος που δίνει λύσεις, που έχει βοηθήσει τα νησιά, έχει βοηθήσει τη νησιωτικότητα, έχουμε καταφέρει μαζί να κάνουμε πράγματα όπως είναι το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα για τα νησιά, το μεταφορικό ισοδύναμο. Αν δεν ήταν ο Αλέξης, δεν θα υπήρχε το μεταφορικό ισοδύναμο και τώρα αυτή η προσπάθεια.

Είμαι σίγουρος Αλέξη ότι θα μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε και αρκετές από αυτές τις μελέτες που θα εκπονηθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα. Να είστε καλά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Διευκρινιστικά για να καταλάβω. Αυτά τα 20 εκατομμύρια αφορούν 76 Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία… Όχι 76 νησιά, παραπάνω είναι τα νησιά, τα νησιά πόσα είναι;

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Δεν αφορά μόνο τα Λιμενικά Ταμεία. Είναι τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, αλλά τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία δεν είναι μόνο σε νησιά, είναι και στην ηπειρωτική χώρα. Υπάρχουν Λιμενικά Ταμεία τα οποία έχουν αρκετά λιμάνια και για παράδειγμα αν θέλουμε να μιλήσουμε για νησιά το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου έχει επτά νησιά, της Σύρου που είπα πριν είναι τέσσερα τα νησιά και ούτω καθ’ εξής σε ένα Λιμενικό Ταμείο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα χερσαία λιμάνια;

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Είναι σε Λιμενικά Ταμεία οπότε και αυτά έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν. Αφορά το σύνολο των δημοτικών λιμενικών Ταμείων της χώρας μας.  Υπάρχουν οι Φορείς Διαχείρισης των λιμανιών που χωρίζονται σε τρεις: Είναι οι Οργανισμοί Λιμένος, που όλοι γνωρίζουμε,  είναι τα κρατικά Λιμενικά Ταμεία, όπως είναι των Χανίων ή της Ικαρίας και τα διαδημοτικά και δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, όπου η πλειονότητα των λιμανιών, ανήκουν σε αυτά .

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να συμπληρώσω την ερώτηση: Τα χρήματα αυτά  θα δοθούν για τις μελέτες, δεν αφορά την εκτέλεση έργων αλλά αφορά τις απαραίτητες μελέτες προκειμένου να γίνουν στη συνέχεια τα έργα. Κατάλαβα σωστά;

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Σωστά. Κοιτάξτε, η εμπειρία δείχνει ότι η ωρίμανση των μελετών ιδιαίτερα για λιμενικά έργα που είναι δύσκολα έργα και χρειάζονται ένα συνδυασμό μελετών όπως είναι η οι ακτομηχανικές, οι γεωτεχνικές και άλλες τέτοιου είδους μελέτες, είναι πολύ ακριβές μελέτες και γι’ αυτό το λόγο γίνονται πολλές φορές σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα, διότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση για να υλοποιηθούν και το πιο σημαντικό πράγμα σ’ ένα λιμενικό έργο, είναι η σωστή μελέτη.

                        Για παράδειγμα, μπορώ να σας αναφέρω λιμάνια, όπου έχουμε αστοχίες. Ο Εύδηλος για παράδειγμα. Είχαμε αστοχίες στη μελέτη απ’ ό,τι φαίνεται, οπότε το αποτέλεσμα ήταν να κατασκευασθεί ένα λιμάνι το οποίο μας έπεσε. Η Τήνος, κι εκεί υπήρχε αστοχία στη μελέτη. Έχουμε ένα λιμάνι το οποίο πλέον έχει μείνει μισό και μάλιστα επικίνδυνα. Και γνωρίζουμε όλοι τ’ ατυχήματα που έχουν γίνει με τα πλοία στην Τήνο. Και μια σειρά από άλλα λιμάνια που αποδεικνύεται ότι οι μελέτες, επειδή δε χρηματοδοτήθηκαν σωστά δεν έγιναν στο χρόνο που έπρεπε, δεν αντιμετωπίσαμε τα προβλήματα  των λιμανιών, δε μπόρεσαν τελικά τα έργα να υλοποιηθούν όπως θα έπρεπε.

                        Άρα είναι πολύ κρίσιμο να υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση των μελετών για να μπορέσουμε να κάνουμε σωστά έργα στα λιμάνια, γιατί είναι και ακριβά έργα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Να συμπληρώσω μια κουβέντα σ’ αυτό  που ανέφερε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, πάρα πολύ σωστά, και να το εντάξω αν θέλετε  και στην ευρύτερη στρατηγική μας. Το είδαμε αυτό και με τα έργα της ύδρευσης, το βλέπουμε και με τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, το βλέπουμε τώρα ίσως ακόμα περισσότερο,  γιατί έχει απόλυτο δίκιο σ’ αυτό  που είπε τώρα ο Υπουργός, ότι δηλαδή τα έργα στα λιμάνια έχουν μια ιδιαίτερη συνθετότητα και πολυπλοκότητα η οποία πολλές φορές οδηγεί  σε λάθη και πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και απώλεια πόρων τελικά. Είναι το ζήτημα του σχεδιασμού.

                        Σ’ αυτή τη χώρα επιτέλους πρέπει να καταλάβουμε ότι για να έχουμε μια σοβαρή αναπτυξιακή πολιτική και ειδικά στο κομμάτι των υποδομών, είναι πολύ σημαντικό να επενδύσουμε στο σχεδιασμό. Κι ο σχεδιασμός περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο την ολοκλήρωση της μελετητικής δουλειάς η οποία πρέπει να γίνει για να μπορέσει στη συνέχεια να υλοποιηθεί ένα έργο.

                        Αυτό το οποίο είπα στην αρχή, ότι μιλάμε για πάρα  πολλά έργα σε διαφόρους τομείς τα οποία δεν υλοποιήθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα και πριν από την κρίση ακόμα, παρ’ ότι υπήρχαν οι χρηματοδοτικές δυνατότητες, έχει να κάνει σε πάρα πολλές περιπτώσεις μ’ αυτό ακριβώς το οποίο συζητάμε τώρα. Το γεγονός  δηλαδή ότι σχεδιάστηκαν, μελετήθηκαν τα έργα αυτά, με εντελώς λανθασμένο τρόπο.

                        Είναι λοιπόν πάρα πολύ  σημαντικό για εμάς, κι όταν μιλάμε για την έξοδο της χώρας από την κρίση, για μια διαφορετική  αναπτυξιακή στρατηγική, για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, να επενδύσουμε πάρα πολύ  σ’ αυτό το σχεδιασμό, ο οποίος είναι απαραίτητος, ειδικά σε κατηγορίες σύνθετων έργων όπως είναι βεβαίως τα έργα στα λιμάνια. Μ’ αυτή την έννοια είναι ακόμα πιο σημαντική η συγκεκριμένη πρόσκληση, το γεγονός δηλαδή ότι επενδύουμε σ’ αυτό  το στάδιο το οποίο μπορεί να μην οδηγεί αυτομάτως στο κόψιμο κορδέλας, για να το πω πάρα πολύ  απλά, αλλά είναι πάρα πολύ  σημαντικό να γίνει αυτή η δουλειά υποδομής, για να μπορέσουν να προχωρήσουν με ορθό τρόπο τα έργα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: …… είναι να υποβάλλουν όλοι αιτήσεις. Επαρκούν τα χρήματα για να χρηματοδοτηθούν όλες οι μελέτες; Όλες οι αιτήσεις, να το πω έτσι.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως έχει συμβεί και με όλα τα υπόλοιπα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, έτσι κι εδώ, εμείς δεν εκπονούμε ένα πρόγραμμα για να μοιράσουμε λεφτά σε όλους, δεξιά κι αριστερά. Υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες έργων τα οποία χρηματοδοτούνται με συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης, προφανώς αυτό δεν αφορά τους πάντες. Για να καλύψουμε συγκεκριμένες ανάγκες.

                        Από κει και πέρα βεβαίως, και όπως έχουμε ήδη κάνει και σε άλλα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, γι’ αυτό άλλωστε φτάσαμε από έναν αρχικό προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια όπως σας είπα πριν από λίγο, στα 2 δις μέσα σε 7-8 μήνες,  εφ’ όσον δούμε ότι υπάρχει μια αυξημένη ζήτηση βάσει αυτών των κριτηρίων όμως που έχουμε θέσει, επαναλαμβάνω, δε θα μοιράσουμε λεφτά δεξιά κι αριστερά απλά για να είναι  όλοι ικανοποιημένοι, υπάρχουν συγκεκριμένα  κριτήρια της πρόσκλησης, συγκεκριμένες μελέτες οι οποίες χρηματοδοτούνται, συγκεκριμένες προδιαγραφές.

                        Εφ’ όσον υπάρχει αυξημένη ζήτηση λοιπόν, γι’ αυτές τις κατηγορίες έργων, εδώ είμαστε να συζητήσουμε και να προχωρήσουμε και σε αύξηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Να πω κάτι  σε αυτό: Υπάρχει μια δικλείδα μέσα στην πρόσκληση, να εγκριθεί η σκοπιμότητα από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο έχει και τον κεντρικό σχεδιασμό για τα λιμάνια της χώρας μας. Άρα καταλαβαίνει κανείς ακριβώς αυτό που είπε ο Υπουργός, ότι δεν πρόκειται  απλά να μοιράσουμε χρήματα για να ικανοποιήσουμε κάποιους, θα δοθούν χρήματα για να υλοποιηθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας για τις λιμενικές υποδομές.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Να προσθέσω  και κάτι άλλο σε αυτό που μόλις είπαμε και οι δύο: Έτσι δουλεύουμε όλα τα προγράμματα του  ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ. Δηλαδή, προηγείται μια  καταγραφή αναγκών. Τα ποσά τα οποία ανακοινώνουμε, δεν είναι αυτά τα οποία μας περισσεύουν απ’ το πρόγραμμα για να τα ρίξουμε στη συγκεκριμένη πρόσκληση, τα ποσά αυτά  έχουν προκύψει κι από μια αρχική καταγραφή αναγκών και ζήτησης των ενδιαφερομένων δικαιούχων.

                        Άρα ξέρουμε πού πηγαίνουμε, δεν είναι στην τύχη τα νούμερα. Γιατί έχει γίνει  μια προεργασία για όλα αυτά. Από κει και πέρα βεβαίως, επειδή πάντα όταν εκδίδεται μια πρόσκληση το ενδιαφέρον το οποίο, από την εμπειρία μου τουλάχιστον εγώ αυτό μπορώ να σας πω, το οποίο παρουσιάζεται, είναι συνήθως μεγαλύτερο απ’ αυτό  το οποίο αρχικά στο σχεδιασμό εντοπίζεται, είπα και πάλι να δούμε και τις πιθανές αυξήσεις..

κα ΜΑΓΚΛΑΡΑ («ΕΡΤ»):  Επειδή  καταλαβαίνω ότι πρόκειται  για μια λίστα με στοχευμένες μελέτες και συγκεκριμένα έργα, λίγο πιο συγκεκριμένα δηλαδή, ανάπτυξη, επισκευές σε προβλήτες, κάτι πιο ειδικό.. Ευχαριστώ.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Κοιτάξτε, κατ’ αρχάς για να μπορέσεις να κάνεις ένα σωστό σχεδιασμό σ’ ένα λιμενικό έργο, θα πρέπει να κάνεις το βασικό σχεδιασμό του λιμανιού. Αυτό ονομάζεται masterplan για τα εθνικής σημασίας λιμάνια, ΠΕΑΛ (Πρόγραμμα Έργων Ανάπτυξης Λιμένων) για τα μείζονος σημασίας και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που ουσιαστικά έχει όμως και το στρατηγικό σχεδιασμό για τα τοπικής σημασίας.

                        Άρα κατά κύριο λόγο, οι σημαντικές μελέτες που θα χρηματοδοτηθούν και έχουν κι ένα μεγάλο κόστος αυτές οι μελέτες, είναι αυτές. Και τα λιμάνια που δεν έχει ολοκληρωθεί το masterplan, γενικώς το λέμε masterplan αλλά το εξήγησα ανά κατηγορία. Το ένα είναι αυτό.

                        Το δεύτερο, είναι αυτό που είπα στο τέλος, δεν ξέρω αν  το καταλάβατε, ο καθορισμός των χερσαίων ζωνών λιμένα και ο ορισμός εξομοιούμενων χερσαίων ζωνών λιμένα. Τί γίνεται γενικώς στα λιμάνια της χώρας και ιδίως στα νησιά μας: Κατασκευάστηκαν χωρίς να έχουν τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να μη μπορείς να βάλεις ούτε μια πέτρα πάνω, γιατί δεν έχουν τις αδειοδοτήσεις. Δεν λέμε ότι είναι παράνομα, αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχουν τη νομιμοποίηση.

Για να γίνει αυτό, πρέπει να έχεις ή χερσαία Ζώνη λιμένα, ή εξομοιούμενη χερσαία Ζώνη λιμένα.

Θα σας πω ένα παράδειγμα. Χτες ήταν ο Δήμαρχος Κιμώλου στο γραφείο μου, υπάρχει μια προβλήτα στο Καλαμίτσι στην Κίμωλο η οποία μειώνει στο 1/3 την απόσταση Μήλου – Κιμώλου. Ένα τεράστιο έργο για το λιμάνι αυτό. Μικρό στα μέτρα των χρηματοδοτήσεων συνολικά της χώρας, αλλά για την ανάπτυξη του λιμανιού αυτού, είναι σημαντικό.

Ενώ υπάρχει η δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η υλοποίηση του έργου, δεν έχουμε την εξομοίωση της χερσαίας Ζώνης λιμένα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Υπάρχουν δυο νομικές κατηγορίες: η χερσαία Ζώνη λιμένα ή η εξομοιούμενη. Ουσιαστικά είναι ο αιγιαλός και παραλία, το οποίο το εξομοιώνεις επειδή βρίσκεται σε επαφή με λιμενικές εγκαταστάσεις σε χερσαία Ζώνη λιμένα. Επί της ουσίας είναι το ίδιο πράγμα, απλά αλλάζει η διαδικασία με την οποία ορίζεται.

                        Επειδή δεν έχουμε αυτό, δεν μπορεί να προχωρήσει κανένα έργο. Καταλαβαίνετε εάν το κάνουμε αυτό, πόσο σημαντικό θα είναι για την Κίμωλο, ότι θα μειώσει την απόσταση Μήλου – Κιμώλου, θα τους φέρει πιο κοντά. Μικρό σε μέγεθος χρηματοδοτικά, σημαντικό όμως για ένα νησί και για την ανάπτυξη του νησιού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η χερσαία Ζώνη δηλαδή για ποιο λόγο είναι τόσο σημαντική;

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Γιατί εάν δεν υπάρχει χερσαία Ζώνη λιμένα δεν μπορεί να νομιμοποιηθεί η προβλήτα που είναι κατεστραμμένη και επομένως δεν μπορεί να φτιαχτεί.

                        Κάνεις τη χερσαία Ζώνη λιμένα, νομιμοποιείς την κατεστραμμένη προβλήτα και πλέον υπάρχει η δυνατότητα να τη φτιάξεις. Τόσο απλό και τόσο δύσκολο ταυτόχρονα για πάρα πολλές δεκαετίες!

Μ. ΘΕΟΔΟΣΗΣ: Πείτε μας σας παρακαλώ πότε είναι η ολοκλήρωση της νομιμότητας των λιμανιών; Γιατί αυτή είναι η ερώτηση:  πότε πια θα έχετε τα λιμάνια όπως τα θέλετε και δεύτερον είπατε ότι με αυτό τον τρόπο θα δώσετε τη δυνατότητα και εξοικονόμησης πόρων και διάθεσης των πόρων στα νησιά, είτε είναι παράκτια είτε είναι νησιά τα λιμάνια.

                        Δηλαδή τι μέγεθος οικονομίας βλέπετε ότι θα επιτευχθεί μέσα από αυτό το πράγμα με την εφαρμογή του προγράμματος που έχετε στο μυαλό σας; Γιατί υπάρχει μια κατασπατάληση πόρων κάποια στιγμή και ποια είναι αυτή. Πρέπει να την έχετε δει εσείς, λογικά.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Πότε θα ολοκληρωθούν. Φέραμε το θεσμικό πλαίσιο πέρσι το Νοέμβριο του 2017 για τη δυνατότητα νομιμοποίησης των λιμανιών. Ήδη αυτή τη στιγμή τρέχουν οι διαδικασίες νομιμοποίησης των λιμανιών, σε όσα έχουμε τη δυνατότητα να υπάρχουν οι προϋποθέσεις που ανέφερα πριν και πιστεύω ότι προχωράμε με αρκετά καλό ρυθμό στη νομιμοποίηση λιμανιών σε όλη τη χώρα.

Η βελτίωση των λιμενικών υποδομών θα φέρει μεγάλη ανάπτυξη στα νησιά και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά. Θα φέρει τη δυνατότητα να φέρουμε καλύτερα πλοία ακτοπλοΐας και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Θα δώσει τη δυνατότητα να φέρουμε εναλλακτικές μορφές κίνησης ακτοπλοϊκών πλοίων, όπως για παράδειγμα ηλεκτρικά πλοία ή υβριδικά πλοία.

Επομένως με αυτό τον τρόπο έχοντας όλο το πλαίσιο ανάπτυξης ενός νησιού, με αυτό τον τρόπο βελτιώνεις την αναπτυξιακή προοπτική ενός νησιού. Γιατί είπα και στην αρχική μου εισαγωγή ότι η ζωή έρχεται και φεύγει πολλές φορές μέσα από το λιμάνι. Δεν υπάρχει τίποτε άλλο στα νησιά μας. Δεν υπάρχει άλλη πύλη εισόδου, είναι το λιμάνι και μόνο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Αναφέρθηκα στις στρατηγικές ανάπτυξης των λιμανιών. Τα masterplan όπως είπα, τα ΠΕΑΛ και οι ΜΠΕ για τα μικρά λιμάνια. Εκεί το masterplan λαμβάνει υπόψη και τις δυνατότητες ενός λιμανιού να αναπτύξει κρουαζιέρα και επομένως μέσα από την ανάπτυξη αυτών των μελετών θα διαπιστώσουμε κατά πόσο μπορεί να υπάρξει κρουαζιέρα σε κάθε νησί, υπό ποιες προϋποθέσεις, πόσες θέσεις παραβολής θα έχει -parking, γι’ αυτούς που είναι του σαλονιού- και πόσο μεγάλα μπορεί να είναι τα κρουαζιερόπλοια.

Άρα είναι σημαντικό να κάνεις το masterplan για να αποφασίσεις αν θα έχω κρουαζιέρα ή όχι στο νησί.

Η. ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ («ΑΥΓΗ»): Δώστε μας μια τάξη μεγέθους για το μέσο κόστος και αν θα υπάρχει διασπορά στην επικράτεια σε σχέση με τα έργα.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Προφανώς θα υπάρχει μεγάλη διασπορά σε όλη την επικράτεια γιατί υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Δεν μπορεί κάποιος να μιλήσει για μέσο κόστος διότι ένα masterplan με την πρώτη φάση λιμενικών υποδομών μπορεί να κοστίσει περίπου 1,5 εκατομμύριο σαν μελέτη, είναι ακριβές οι μελέτες των λιμανιών. Αλλά μια βελτίωση ηλεκτρομηχανολογικών υποδομών ενός λιμανιού μπορεί να κοστίσει 60 ή 70.000.

                        Άρα καταλαβαίνετε ότι υπάρχει ένα μεγάλο εύρος και μέσα από την πρόσκληση καλύπτουμε ένα σύνολο μελετών που μπορούν να γίνουν στα λιμάνια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Με βάση… τα εκατομμύρια που ξεκινάμε υπάρχει μια εκτίμηση για το τι κόστος έργα μπορούν να παράξουν αυτά; Δηλαδή βγαίνουν οι μελέτες και προκύπτουν έργα.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Εμείς οι μηχανικοί έχουμε έναν κανόνα: όσο κοστίζει το έργο το 10% είναι η μελέτη του. Αυτός είναι ο κανόνας των μηχανικών.

κ. ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ («ΒΡΑΔΥΝΗ»): Να μας πείτε λίγο για τους τεχνικούς συμβούλους που είναι πρώτη φορά που το εισάγετε σαν θέμα, έχετε ψαχτεί, έχετε κάνει έρευνες πως θα το δεχτούν οι συμμετέχοντες, η τοπική κοινωνία; Είναι κάτι διαφορετικό από ό,τι παλιά ο τεχνικός σύμβουλος που θα ελέγχει κατ’ ουσίαν.

Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ: Ο τεχνικός σύμβουλος δεν είναι κάτι καινούργιο και ιδιαίτερα στους Δήμους και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά. Είναι καινούργιο για τα Λιμενικά Ταμεία. Είναι πολύ σημαντικό όμως γιατί αν δεν καταφέρεις να έχεις κάποιο μηχανικό ο οποίος θα είναι δίπλα στον Πρόεδρο γιατί συνήθως τα μικρά Λιμενικά Ταμεία έχουν ένα Πρόεδρο και ένα διοικητικό υπάλληλο -και αν έχουν τον διοικητικό υπάλληλο- αν δεν έχεις έναν άνθρωπο δίπλα με τεχνικές γνώσεις δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί το έργο.

                        Άρα καταλαβαίνετε ότι ο τεχνικός σύμβουλος θα παίξει ουσιαστικό ρόλο στο να μπορέσουν να γίνουν και οι μελέτες και τα έργα.

 

πηγή: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Related Articles

Ακολουθήστε μας

2,056FansLike
40FollowersFollow
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία Νέα